sobota 1. augusta 2015

Na poličke: staro-nová edícia


Zdravím.
Musím sa vám pochváliť - včera som navštívila dom po starých rodičoch. Vedela som, že sa tam nachádza množstvo knižných výtlačkov ešte z päťdesiatych, šesťdesiatych rokov, veď som si odtiaľ zhruba pred rokom odniesla tri knihy o Sherlockovi Holmesovi od Arthura C. Doyla, ale nečakala som, že si tam nájdem hneď niekoľko titulov, ktoré ma zaujmú natoľko, že si ich vezmem domov. Rada by som sa s vami podelila a moje nové knižné prírastky, aj keď sú vlastne už desaťročia staré a ukázala vám čo-to z pôvodnej knižnice starých rodičov. Určite tam nie je sfotené všetko, zbierka je celkom rozsiahla - od klasických románov až po odborné učebnice (politická ekonómia, dejiny KSČ, marxizmus-leninizmus,...) zo šesťdesiatych až sedemdesiatych rokov. 

Ja som si odtiaľ zobrala päť kusov kníh a plánujem sa tam v najbližšej dobe vrátiť. Možno na ne dokonca spravím recenzie, uvidíme! Myslím si však, že tieto staré knihy v krehkých obaloch si zaslúžia uznanie a znovuobjavenie. Už len v domácej knižnici som našla niekoľko starších kníh - sériu Anny zo Zeleného domu, Angeliku, Hitlerov životopis a podobne.
Len malá časť spomedzi všetkých zabudnutých kníh. Na poličky už dávno sadol prach, to isté platí aj o jednotlivých tituloch, ale stále sú v celkom zachovalom stave. Určite by som ich niekedy rada uvítala vo svojej knižnici, možno až budem dospelá a budem mať na ne dostatok miesta. Bola by škola ich odovzdať knižnici, predať, alebo nebodaj vyhodiť! Pre spisovateľa, dokonca aj amatérskeho, má čosi také snáď nevyčísliteľnú hodnotu.

Spisy Klementa Gottwalda v zaujímavom obale. Veľa o tomto chlapíkovi neviem, snáď len toľko, že to bol určite jeden z kreténov minulosti, ktorý sa postaral o to, aby sa Slovensko nemalo dobre. Ujo Google navráva, že bol prvý komunistický prezident Česko-Slovenska. Ako vravím, isto nejaký trubadúr. Zo série, ktorú môžete vidieť na fotkách, chýba prvá časť. Pre vášnivých historikov a milovníkov národných dejín by toto bol určite poklad, ale pre mňa je to zaujímavé len z pohľadu človeka, ktorý cení staré knihy a možno z pohľadu toho, že z dejepisu maturujem.

A teraz už môžeme prejsť ku samotným vyhliadnutým knihám. Je ich teda päť, ako som už spomínala, ale dovolila som si vám odfotografovať aj tituly od Doyla - Sherlocka. Tu síce jedna kniha chýba, je akosi nezvestná, ale určite sa ju pokúsim nájsť. Toto konkrétne sú časti druhá a tretia. Prvá nesie názov "Pes Baskervilský" (áno, podobne sa volala aj epizóda z BBC Sherlocka, veď seriál je postavený práve na týchto novelách). Druhý diel má na svojej obálke názov "Poklad z Agry" a tretí zas "Návrat Sherlocka Holmesa". Prikladám aj fotku prvých strán. Pôvodným úmyslom bolo, aby ste videli roky vydania, ale zistila som, že to nie je veľmi čitateľné, za čo sa ospravedlňujem.
Rok vydania kníh: Rozmarné poviedky (1957), Poklad z Agry (1958), Návrat Sherlocka Holmesa (1966). Pes Baskervilský bol vydaný v roku 1953-54, ak ma moja pamäť neklame.

Konečne sa posúvame k pätici čerstvých prírastkov. Prvým z nich je klasická poviedka od Hansa Christiana Andersena - Cisárove nové šaty. Určite si túto poviedku všetci dobre pamätáme, podľa mňa to je jedna z najväčších klasík, ktoré sa kedysi zvykli čítať deťom ešte skôr, než boli nejakí šmolkovia, gumkáči, Scooby-Doo a podobné výmysly. Nevravím, že tie sú zlé, to vôbec nie, pokiaľ ide o tie pôvodné verzie, ale na klasické poviedky a rozprávky nemá nič. Pamätám si, že sme toto dielo mali na kazete a prehrávali si to na tom starom prístroji, na ktorého názov si teraz, bohužiaľ, nespomeniem. Druhou z kníh je filozofický slovník. Ten sa mi určite bude hodiť pri maturitnej skúške z Občianskej náuky za predpokladu, že nie je až príliš nasiaknutý komunizmom a všetkými tými rusáckymi drístami. Je riadne hrubý, rovnako i riadne ťažký, ale splniť svoju úlohu pri základných filozofických pojmoch na skúške by mohol, no nie?

Tretím dielom je titul s názvom "V zajatí pirátov". Netuším, o čom táto kniha je, ale zaujal ma jej názov, a tak som si povedala - prečo nie? Nevýhoda starých publikovaných kníh je tá, že nikde vzadu nemajú obsah, a aj keď majú ešte samostatnú obálku, je tam napísané iba čo-to o autorovi, o obsahu vôbec. Štvrté sú Rozmarné poviedky od Honoré de Balzac. O tom tiež nič neviem, snáď len toľko, že to má trochu pikantný nádych. Uvidíme, či spisovatelia erotických vecí v minulosti boli tak isto zlí ako tí terajší (nechcem hádzať všetkých do jedného vreca, ale predsa... 50 Shades of Grey, tfuj)

Dostávame sa na úplný záver, a síce - kniha od Agathy Christie, 3x slečna Marplová. Od tejto autorky som ešte nečítala nič, ale všimla som si, že na jej knihy sú celkom dobré ohlasy. Titul bol vydaný v roku 1962, čiže je to taktiež starec. Podľa obálky so mnou budete určite súhlasiť. Je škoda, že obálky toho počas rokov veľa nevydržia. Nepoznám príbeh týchto starých diel, ale vždy mi je ľúto keď zahliadnem zničenú, potrhanú alebo vyblednutú obálku. Na tejto je aspoň približne napísané, o čom táto kniha je. Je to, samozrejme, detektívka, akoby ste mohli čakať a točí sa okolo Jane Marplovej, ktorá rieši záhadné zločiny na základe znalosti ľudskej duše. Kniha sa skladá z troch príbehov - práve preto názov 3x slečna Marplová. Na túto sa teším zo všetkých asi najviac vzhľadom k tomu, že detektívne príbehy mám veľmi rada.
A čo vy? Poznáte niektoré z týchto diel? Môžete mi tiež odporučiť inú staršiu literatúru zo šesťdesiatych rokov a ja sa rada vrátim do domu starých rodičov, či tam náhodou nevyhrabem ďalšie poklady!
Charlotte.



8 komentárov:

  1. My doma nedávno měli po prarodičích až moc knih (přes 300), tak jsem si také pár (asi 30? :D) kousků ukořistila - zbytek bohužel musel pryč, navíc většinu nechtěla ani mamka (ne že bychom to měli kam dát). A jinak moc pěkné kousky, zvlášť ten Sherlock - i když ho osobně preferuji v angličtině a postupně sbírám dvojjazyčná vydání z Levných knih - český text pro mé línější já, ale zajímavé je to rozhodně v obou jazycích. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som nedávno začala čítať knihy aj v angličtine, ale veľa ich za sebou nemám. Určite si chcem raz všetky tituly zaobstarať v oboch jazykoch, pekne to cvičí anglické znalosti a človek sa i čosi naučí. Je mi ľúto, že ste tie knihy museli dať preč, ja by som na to asi nemala srdce. Pokladov je tam určite viac, len ja sa do tej staršej literatúry moc nevyznám. :D Včera sme navštívili aj druhú babku a odniesla som si odtiaľ hneď tri knihy, takže spokojnosť. :3
      Charlotte.

      Odstrániť
  2. Odpovede
    1. Áno, to sú. Pre mňa majú veľmi veľkú hodnotu. :)

      Odstrániť
  3. Naozaj výborné knižné poklady, Sherlocka ti nesmierne závidím, tie knihy by som chcela mať doma :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne. :3
      Zo Sherlocka musím nájsť najmä prvý diel, je nejako nezvestný a čítať od dvojky sa mi to nechce. :D
      Charlotte.

      Odstrániť
  4. Verím že ťa tp určite prekvapilo a aj potešilo :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Najmä potešilo! :) Ďalšie tri poklady som si našla u druhej babky, a teda mám čo čítať celé leto. Plánujem recenzie na cca 16 kníh. :D
      Charlotte.

      Odstrániť

© knižné univerzum 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis