RECENZIA: Markéta Dočekalová - Tvůrčí psaní v otázkách a odpovědích

Rok vydania: 2014
Vydavateľstvo: Grada
Počet strán: 168
Počet kapitol: 10
Hodnotenie Databáze knih: 4/5
Väzba: brožovaná
Urobiť si radosť a vydať si sám svoju vlastnú knižku sa stáva v dnešnej dobe stále dostupnejšie. Sú tlačiarne, ktoré autorovi vytlačia napríklad aj iba desať kusov. Už nie je nutné platiť hromadu kníh. Podobne jednoduché je verejné publikovanie. Stačí k tomu pripojenie na internet a z človeka môže byť behom minúty autor hovoriaci k davu. Čím dostupnejšie však tieto aktivity sú, tým viac zrazu autori zisťujú, že písať - to nie je len tak.

Zdravím. Konečne sa mi podarilo dokopať sa k recenzii na knihu, ktorú som prečítala už pred istým časom, ale do písania sa mi príliš nechcelo. V poslednom čase moju myseľ zamestnávajú nepríjemné tráviace ťažkosti a RPG hra. Tou si skracujem dlhé hodiny sedenia za počítačom a robenia nič. Samozrejme, že trávim čas aj s priateľom, ale výrazne menej než počas zvyšku leta. Vďaka, črevá, skutočná vďaka (irónia, ofc).

Každopádne, dnes vás vítam pri recenzii na knihu z iného súdku, než ste zvyknutí. Sama by som to zaradila medzi odbornú literatúru alebo učebnice, ale nie je to zas až tak odborne písané ako ostatné časti Tvůrčího psaní. Podľa môjho názoru je to zmes všetkých predošlých dielov a odpovedá na najzákladnejšie otázky ohľadom písania kníh. Máte nejakú otázku a hanbíte sa opýtať niekoho skúseného v tejto oblasti? Určite siahnite po tomto titule, temer na všetko sa tu nachádza odpoveď. Zaujíma vás, ako sa píše dialóg medzi postavami kde jedna z nich koktá? Odpoveď na túto otázku nájdete v tejto knihe spolu s ďalšími 300 vyjadreniami Markéty Dočekalovej k najzákladnejším otázkam.
Táto pani sa venuje každej dôležitej oblasti zo sveta písania kníh. Nezabúda na nič. Autorské práva? Ich najdôležitejší výcuc je obsiahnutý práve v rubrike s rovnakým  názvom. Ako to funguje pri podpisovaní zmluvy s vydavateľstvom? Aj tomu sa venuje samostatná kapitola. Okrem iného sú tam také, myslím si, klasické, ktoré každý nádejný autor pozná: dej, dialógy, samotné postavy, ako knihu začať, gramatiku, záverečné práce a samotné ponúkanie svojho diela. Ak si myslíte, že ste zabehnutý autor a problematiku písania máte zmáknutú, táto kniha vám zaručene ukáže, že sa mýlite.

Svoje poviedky som po prvý raz začala písať na starom blogu vedený spoločne s Fay približne pred tromi alebo štyrmi rokmi (neviem to presne, prepáčte). Sprvu sme sa venovali iba takzvanej Fanfiction na veľmi obľúbenú tému - Harry Potter. Písali sme malé poviedočky, pokojne aj jednodielne, a narozdiel od terajších začínajúcich "spisovateľov" (alias trinásťročných dievčat čo píšu One Direction poviedky štýlom "Ahoj, volám sa Priscilla Darkbloomová, mám 16 rokov a žijem na Slovensku...) sme si počínali celkom schopne v oblasti gramatiky. Chyby sa tam, pochopiteľne, stále našli, ale zväčša iba v priamej reči. Aj to sme postupom času vypilovali a posunuli našu tvorbu vpred. Námety boli síce neoriginálne a naivné (veď to poznáte, vtedy ešte detská naivnosť), ale malo to prekvapivo aj úspech. Časom sme našli detinské platonické zaľúbenie v chlapcoch z One Direction a písali o nich, ale aj táto fáza už prešla. Priznám sa - nejaké poviedky s nimi mám rozpísané a rada by som ich dopísala, ale už sa chcem opäť venovať Harrymu Potterovi a originálnej tvorbe. Dá sa teda povedať, že v písaní sme celkom zabehnuté, ale stále sa radíme len k obyčajným amatérom, ako mi naznačila táto kniha. Teda aspoň ja, nechcem urážať Fay.
(Edit 17:38; Fay len súhlasí.)

Hĺbka a plastické postavy? Pf, to som nikdy nerobila, písala som si len zbežnú charakteristiku a tam niekde to haslo. Ukázalo sa, že vypísať si podrobné informácie o postavách a charakteroch sa vyplatí. Presná znalosť miesta a obdobia, o ktorom chceme písať? Vedela som laicky čo sa nachádza v takom Londýne, ale prehľad som nemala. Ďalšia chyba. Kratšie dialógy? Ale nie, ja som písala dlhé. Reálne dialógy a pojem "perfektná ilúzia skutočnosti"? Čosi také mi ani na um nezišlo, ale pri čítaní svojej tvorby som si uvedomila, že tie nadnesené prejavy každej z postáv sú nereálne a žiadna nemá špecifický vyjadrovací prvok. Dynamickosť deja a prelínanie súvetí s jednoduchými vetami? Ale nie, veď ja mám problém s prílišným opisovaním prostredia a reakcií. Archetypálna postava? ČO to, preboha, je?

Asi takéto otázky som si kládla pri čítaní knihy od váženej pani Markéty Dočekalovej, ktorej týmto skladám poklonu a dávam si svoj čierny, roztomilý a hlavne imaginárny klobúčik dole z hlavy. Rešpekt patrí tejto žene práve preto, že bola schopná sa pri otázkach niekoľkokrát opakovať a nenapísala len: "Nájdi si to na strane 30, odpoveď šestnásť", ale trpezlivo opakovala povedané. Taktiež prešibane odpovedala na absurdné otázky typu: "Mám geniálne dielo, čo s ním?" A niektoré jej reakcie boli úsmevné

Ďalšia vec, čo mňa ako čitateľa príjemne zarazila bola pútavosť čítania. Prisahám vám, že tento viac-menej odborný titul je pútavejší ako polovica tých románov, ktoré v poslednej dobe vychádzajú. Skutočne. Keby som si mala vybrať medzi jedným prečítaním toho neskutočného braku 50 Shades of Grey (alebo alternatívou je aj After) alebo povinnosťou prečítať stokrát Tvůrčí psaní, mnou zvolená možnosť by bola číslo 2. A to je už na mňa čo povedať. Skutočne vás to do tej knihy vtiahne a vy sa chcete dozvedieť ďalšie otázky a odpovede na ne, možno aj také, čo sami nečakáte. A pritom to nie je písané odborne, len ako keď s vami kecá stará kamarátka formou výsluchu. Úžasné. Stránky prelietavali jedna radosť a onedlho som bola na konci. Najdôležitejšie otázky som si označila lepiacim štítkom, aby som sa k nim mohla pohotovo kedykoľvek vrátiť. Dosť to pomáha.

Príjemná je aj obálka hoci je v nejakej podivnej väzbe. Nenazvala by som to tak úplne brožovanou pretože tam je čosi pridané, ale ubezpečujem vás, že hardback to rozhodne nie je. Páči sa mi aj predná stránka, ale zamrzelo, že text obrázku (to je mimochodom odpoveď na jednu z otázok) je vytlačený a nenapísaný ručne. Pri korektorskom pere by som očakávala písané slová, vyzeralo by to tak lepšie. Nuž, moderná doba. Na zadnom obale je toho na môj vkus príliš moc - fotka pani Dočekalovej je super, ale príliš veľa textu okolo toho, že to človeka neláka k prečítaniu si.

Táto kniha mi určite pomohla a posunula ma vpred v mojej tvorbe a dala mi pár užitočných rád - nielen k písaniu kníh a poviedok, ale aj k žurnalistike, ktorej by som sa rada venovala za predpokladu, že ma príjmu na vysokú školu. Dovolím si ešte ako malý plusový bod k tomuto titulu povedať, že sa v ňom nachádza množstvo užitočných odkazov pre spisovateľa a predstavuje aj Literárnu akadémiu, kde sa študent môže venovať bakalárskemu stupňu "Tvůrčí psaní." Užitočná vecička.

Moje celkové dojmy z tejto knihy sú kladné a určite ju odporúčam každému, kto si chce osvedčiť, či má na to vydať kvalitnú knihu, zoznámiť sa s nepoznaným a naučiť sa vyvarovať chybám. Určite dobrý poradca pri písaní svojej prvotiny, ale zíde sa aj pri nejakých prípadných pokračovaniach alebo nových dielach. Doma mám ešte diel z Tvorivého písania číslo 3, rada by som sa k nemu dostala, ale na mojom zozname knižných prianí sa nachádzajú aj prvé dva diely (najmä ten druhý).

• Odborná literatúra čo nie je napísaná odborne
  • Všetky základné informácie
  • Príjemný štýl odpovedí autorky