utorok 4. augusta 2015

Recenzia: Čo sa stalo Mare Dyerovej?

Autor: Michelle tá mrška, ktorá ma veľmi rada napína Hodkin
Pôvodný názov: The unbecoming of Mara Dyer
Ďalšie detaily: vydavateľstvo Slovart (USA: Simon & Schuster, nie však náš bývalý prezident), prekladateľkou je Soňa Greer (a zaslúži si potlesk!)
Hodnotenie na goodreads.com: 4,12 hviezdičky
Anotácia: (vlastnoručne prepisované z obalu knihy, lebo som lenivá nájsť to na internete, ahoj martinus.sk, ako kopírovať to) Mara Dyerová si myslí, že jej život už nemôže byť zvláštnejší. Jedného dňa sa zobudí v nemocnici a jej priatelia Claire (hoci nechápem prečo je Claire spomenutá prvá, pretože Mara ju nemala rada, ale details), Rachel a Jude sú mŕtvi (nepríjemné). Zavalila ich stará budova a Mara ako jediná prežila (inak by sme nečítali túto knihu). Nič si však nepamätá (pravdaže, prečo by to mohlo byť jednoduchšie).
Mara neverí, že s nehodou nemá nič spoločné. Má pravdu.
Neverí, že po tom všetkom, čo zažila, sa dokáže ešte zamilovať. Mýli sa. (Inak by to nebola Young Adult knižka, ofc).
A keď má pocit, že sa život vracia do normálnych koľají, začínajú sa jej zjavovať...
Rachel
Claire
Jude (Law? Nie? Škoda...)

V krátkosti: Knihu som si kúpila dlhú dobu dozadu – až tak dávno, že skutočne netuším, kedy. Bolo to krátko po Vianociach, pretože som od sesternice dostala darčekovú poukážku do kníhkupectva (vidíte, konečne som si vycvičila famíliu). Netušila som, čo mám od knihy očakávať – anotácia človeku veľa nepovie. Možno mi preletelo mysľou, že to bude ďalšia priemerná knižka pre young adults a hlavná hrdinka bude mať čosi s hlavou. Popravde, čo sa týka toho bodu číslo dva, netrafila som až tak vedľa a Mara má určite čosi s hlavou, otázne je len to, či je to dobré alebo zlé. No, dobré to asi nebude, keďže má na svedomí smrť minimálne troch ľudí a v priebehu knihy sa na tomto čísle rozhodne nezastaví. Toľko k jej psychickému stavu – podotýkam len, že Marina mama je psychologička (alebo psychiatrička, nespomínam si na 100%, ale jedno z toho to bolo) a tak je Mara 24/7 pod drobnohľadom, čo jej stavu rozhodne nepridáva, keď usúdime, že okrem pohnutej psychiky je to stále len sedemnásťročné dievča.

Moje meno nie je Mara Dyerová, ale právnik mi povedal, že nejaké meno musím mať. Pseudonym. Čiže nom de plume, pre všetkých, ktorí sa tiež pripravujú na testy SAT na vysokú školu. Viem, je to divné mať nepravé meno, ale verte mi – to je momentálne to najnormálnejšie v mojom živote. Už aj to som prezradila asi priveľa. Ale nebyť tej mojej klapačky,nikto by sa nikdy nedozvedel, že sedemnásťročná baba, ktorá má rada skupinu Death Cab for Cutie, má na svedomí tie vraždy. Nikto by nevedel, že niekde žije priemerná študentka, ktorá zabila toľko ľudí. Ale musíte to vedieť, aby ste neboli ďalší v poradí. Začalo sa to, keď mala Rachel narodeniny. To je všetko, čo si pamätám.

Toľko pre tých, ktorí mi neverili, že Mara fakt nie je najnormálnejšia. No i tak som si ju obľúbila – niežeby som patrila medzi number #1 fanúšikov kdejakých vrahov, ale táto sedemnástka je fakt skvelou postavou. Nie je nerozvážna no nepatrí ani medzi najlepších študentov školy. Má svoje muchy – ako každý z nás – no to ju robí uveriteľnou. Nie je to žiadna Mary Sue (dokonalá postava bez akýchkoľvek chýb), podotýkam, že už len kvôli samotnému faktu, že zabíja (hoci nie so zbraňou v rukách) by nemohla byť dokonalá. O to viac si vážim i autorku, že z Mary neurobila stelesneného anjela, ktorý by len liečil ľudí a chránil ich na úkor svojho zdravia ako opozitum k nejakému bad boyovi.

Čo sa však toho týka, bad boy sa nám na scéne objaví a to v podobe Noaha (Elliota Simona) Shawa. A, dámy a páni, tomuto hovorím pravý knižný chlap, ktorého by som chcela stretnúť v reálnej podobe. Autorka sa vyhrala s opismi tak dobre, až som sa miestami skutočne musela držať, aby mi nezačala tiecť imaginárna slinka.

A najviac som ocenila práve jeho vzťah s Marou. Kým si túto knihu sami neprečítate, nebudete mi možno veriť, no lepšie výmeny než medzi týmito dvomi som už veľmi dlhú dobu nečítala. Obaja sú sarkastickí a vtipní, čo značí len o tom, že všetky – alebo takmer, keďže kniha nie je len o romanci a humore – budú stáť za každú sekundu. Sama som sa pristihla pri tom, že som sa nadšene uškŕňala zakaždým, keď na scénu nastúpil Noah. A s rukou na srdci, bez akéhokoľvek mučenia priznávam, že som si niektoré ich scénky čítala niekoľkokrát dokola. Avšak nebola by to Michelle, keby to nám – skalopevným fanúšikom Mary a Noaha – nechcela skomplikovať. Nuž, na to, aby ste zistili o čom hovorím si musíte prečítať knihu, no verte mi, budete rovnako šokovaní ako ja.

Zvyšné postavy knihe nijako neublížili – vo flashbackoch sme sa stretli s Rachel, Claire i s Judom a nakoniec sa ukázalo, že súrodencov Jude a Claire si asi neobľúbim. Marini bratia boli zase pravým opakom a Daniel s Josephom skvelo dopĺňali dej v prípade potreby, hoci scény s nimi sa v knižke zase neobjavujú tak často.

Čo sa týka knihy samotnej, musím len chváliť. Font i obálkatop – zachovali si americkú a teda pôvodnú verziu, no ničomu to neublížilo. Popravde, fotky, ktoré sa nachádzajú na všetkých troch knihách sú pútavé a zaujmú na prvý pohľad. Chválim i fakt, že vydavateľstvá sa rozhodli nemeniť obálky v polovici a tak všetci „Monkoidní“ (podľa Adriana Monka, keby niečo) nebudú trpieť pri pohľade na domácu knižničku a všetky hardbacky im budú sedieť.

Takže, na záver – keďže nie je o čom – len zhrnúť, že Čo sa stalo Mare Dyerovej? je skvelým začiatkom trilógie o Mare. Michelle v ničom nesklamala, ohúri už po prvom čítaní. Miesto klasickej lásky, lásky, lásky je tu i čosi paranormálne, čosi nové. Som si vedomá faktu, že nie každému sa môže čosi také páčiť, no ja to skutočne milujem. Najhorším momentom knihy bol skutočne len otvorený koniec a zistenie, že to má sequel, ktorý ešte stále nemám doma.

HODNOTENIE: 5 hviezdičiek

P.S. Ako správny fanatik milujem, keď si môžem prezerať dreamcasty. A ako Mara mi najviac sedí Kaya Scodelario. Noaha som si celý čas predstavovala ako Daniela Sharmana. Trochu nechápem trendu tmavších/indicky vyzerajúcich herečiek v pomyselnej role Mary, keďže v knihe je hrdinka opisovaná ako bledá.

Ako ste na tom vy? Čítali ste túto knihu? Aké sú vaše názory, váš „dreamcast“?