RECENZIA: Laini Taylorová - Dcéra dymu a kostí

Dátum vydania: SJ & AJ - 2011
Vydavateľstvo: Ikar a Hachette Book Group
Počet strán: 285
Počet kapitol: 60 + epilóg
Hodnotenie Martinus: 4/5
Väzba: pevná
Karou je nadaná, krásna, a tak trochu záhadná sedemnásťročná študentka na pražskej umeleckej škole. To najzvláštnejšie o nej nevie ani jej najlepšia priateľka Zuzana. Modré vlasy si nemusí farbiť, sú prirodzene modré. Rada kreslí chiméry, fantastické zmiešané bytosti, a nikto netuší, že tieto magické bytosti sú v skutočnosti jej rodina. Hovorí mnohými jazykmi, ovláda však aj také, ktorými bežní smrteľníci nehovoria. Na oboch dlaniach má záhadné hamsa, z ktorého občas vychádza nadprirodzená energia.
Do Prahy prichádza a odchádza cez tajomný portál za svojím zvláštnym poslaním. Otvára ho žena s telom hada a vedie rovno do ponurej miestnosti, kde čaruje s ľudskými zubmi desivá rohatá bytosť s očami plaza, ktorá Karou vychovala.
Na cestách po celom svete, kam ju posiela čarodejník zháňať zuby, si všimne, že na portáloch pribúdajú vypálené odtlačky rúk, ktoré tam zanechávajú tajomné okrídlené bytosti. Chtiac-nechtiac sa ocitne v krutej vojne medzi mimozemskými ríšami a v Marrákeši sa prvýkrát stretne s jednou z tých bytostí, ktoré stoja na opačnej strane. Vďaka krásnemu anjelovi Akivovi sa dozvedá vytúženú pravdu o sebe a tá pravda je bolestná... Navyše sa do serafa zaľúbi a nik netuší, či ich láska pretrvá začínajúcu sa vojnu medzi svetmi dobra a zla...

Musím sa priznať, že túto knihu mám prečítanú niekoľkokrát, podobne ako jej pokračovanie, Dni krvi a trblietavých hviezd, ale o nej sa budeme baviť v trochu inej recenzii. Tento raz som ju začala čítať špeciálne preto, že som si celý dej poriadne nepamätala a chcela som, aby mala táto recenzia presné informácie a neobsahovala iba hmlisté spomienky čitateľa. Zároveň je toto moja prvá recenzia vôbec a dúfam, že práve z toho dôvodu ku mne budete ohľaduplnejší a poukážete slušným spôsobom na chybičky krásy v nej, aby som sa mohla časom zlepšiť a prinášať prvotriedne recenzie na knižné vychytávky.

"Anjel a diabol sa kedysi zaľúbili. Nedopadlo to dobre."

Kniha vás už na začiatku vtiahne priamo do deja, nedejú sa tam nijaké opisy hlavných postáv, okolia a ani nič podobné, práve naopak - zasvätí vás do situácie z bežného života modrovlasej hlavnej hrdinky, Karou, ktorá sa akurát chystá do školy. Stretávame sa so zbežnými opismi pražských ulíc, tie sužuje sneh a ľadová zima, vzápätí sa oboznámime s ďalšou, pre príbeh nie až tak dôležitou postavou, Kazimírom. Ukazuje sa, že Kaz, ako ho Karou prezýva, je jej bývalý priateľ, ktorý ju nechutne zradil a teraz sa snaží získať si jej pozornosť späť, i keď márne. Karou sa vyrovnáva s nepríjemným obťažovaním Kazimíra a poľahky ho posiela kadeľahšie, smerujúc do školy.

Tam sa stretáva s jej najlepšou kamarátkou Zuzanou, ktorá bola v celej veci "Kazimír" veľký odporca a neskôr sa dozvedáme, že Kazova práca, ktorú spomínal v rozhovore s Karou, je vlastne pózovanie na ich hodine figurálneho kreslenia. Ešte predtým však Karou ukazuje svoj skicár, z ktorého spoznávame ďalšie postavy - Issu, od pása nadol had s krásnou tvárou, Twiga so žirafím krkom, Yasri s papagájím zobákom a Priepastníka, na ktorého baraňom rohu mu sedí Kišmiš s telom i tvarom podobným vrane. Nik nevie, respektíve iba neverí slovám Karou, že tieto tvory sú v skutočnosti reálne, nie sú len výplodom jej fantázie. Najprv som bola toho názoru, že to obrovské množstvo postáv čo sa tam zrazu vyrojilo si ani nezapamätám, ale veľmi rýchlo sa bezvýznamné postavy odlíšili od tých kľúčových. Do tohto momentu som si myslela, že ma kniha nakoniec nezaujme, ale čarovné chiméry dokonalo upútali moju pozornosť a pristihla som sa, že o nich chcem vedieť viac.

Na scénu prichádza Kazimír, užíva si pozornosť ostatných ochkajúcich dievčat. Tie sa nevedia nasýtiť pohľadu na svalnaté a najmä nahé Kazovo telo, sťa by ho stvoril šikovný sochár. Má oči len pre jediné dievča, Karou, ale tá mu nedáva najavo svoj záujem. Rozhodne sa pre malú pomstu a pomocou čarovných korálikov na želanie mu spôsobuje nepríjemné svrbenie na chúlostivých miestach. Úprimne? Dokázala som si tú scénu predstaviť. Nie, neberte ma ako úchyla, naozaj som si NEPREDSTAVOVALA tie chúlostivé miesta, skôr Kazimírov výraz pri tej bizarnej situácií. Len si predstavte, že máte nehybne pózovať pred publikom, ktoré vás kreslí, a vás začne zrazu neznesiteľne svrbieť na miestach príliš chúlostivých na to, aby ste si ich poškrabali a uľavili tak svojmu utrpeniu. Mimochodom, tie želania sú iba maličké, po korálikoch nasleduje šúpoľ, gavriely a zubibory. Nie, nechcete vedieť ako sa dá dopracovať k najsilnejšiemu želaniu, naozaj nie.
"Kedysi dávno boli dve luny, a boli to sestry. Nitid bola bohyňa sĺz a života. Ellai neuctieval nikto, len tajní milenci."
Ako príbeh pokračuje, čitateľ sa dozvedá zákutia čarovného sveta, do ktorého sa dá dostať iba cez čarovné portály. Priepastník, zvláštna bytosť čo sa nazýva chimérou, je práve ten, čo Karou vychovával odmalička a skrýva mnoho tajomstiev, počnúc so záhadnou vidlicovou kosťou na krku až po enormné množstvá všakovakých zubov od rôznych zvierat, ale aj ľudí. Issa je stelesnením hadej bohyne a jej úlohou je strážiť a chovať svoje hady tak, aby ich potom mohla povesiť na priekupníkov so zubami. Tí dozerali na to, aby sa pofidérni predavači a ostatní slizkí ľudia nepokúšali z čarovného obchodu nič ukradnúť. Twiga zas čistí zuby a navlieka ich na nitky z dôvodu, ktorý Karou nebol nikdy vysvetlený. Yasri sa stará o kuchyňu a zásobuje nielen Karou, ale i ostatných chutnými maškrtami. Zmienka o vidlici v mojej hlave rezonovala ako čosi dôležité, akýsi kľúčový bod v príbehu, a naozaj som sa nemýlila! Kniha bola pútavá od momentu predstavenia čarovných chimér a nemala som problém s predstavivosťou. Diela, ktoré poväčšine čítam nikdy nedosiahnu najvyšší level - predstavivosť. Je len málo autorov, pri ktorých tvorbe si ten príbeh a postavy reálne predstavujem. Laini Taylorovej sa to podarilo.

V Priepastníkovom obchode sa okrem množstva zubov a malej postieľky, čo patrila mladšej verzii Karou nachádzajú i záhadné dvere do neznáma, kde Karou nemala možnosť nahliadnuť. Príbeh sa rozvíja dynamicky a modrovlasá hrdinka má za úlohu získať zuby z niekoľkých krajín, od elegantného a romantického Paríža až po tropický Marrákeš. Práve tam sa situácia začína komplikovať a Karou sa prvýkrát stretáva s inou kreatúrou než doposiaľ poznala. Uvidí zvláštnu, ale nádhernú bytosť, mladého muža, ktorého tieň prezrádza, že jeho nadpozemská krása je naozaj výnimočná. Je to seraf, anjel z mimozemského sveta. Anjela som si dokázala takisto predstaviť s výraznými očami, svalnatým telom a príťažlivou tvárou. Úprimne? Isté momenty v tej knihe vo mne vyvolali celkom zvláštne pocity, ba dokonca aj zimomriavky.
"Kedysi dávno vychovali dievčatko netvory. Anjeli však spálili brány do ich sveta a ostala sama."
Serafovu prítomnosť prezradí zúbožená bytosť sediaca na chrbte priekupníka, s ktorým mala vyjednať kúpu ďalších ľudských zubov. Padlý anjel, nechutný tvor čo túžil po domove a volal neznámym hlasom na anjela. Dozvedáme sa, že práve jeho otisky sa nachádzajú na portáloch Priepastníkovho obchodu po celom svete a Karou sa ponáhľa Priepastníka varovať, cíti, že seraf je nepriateľ. Upozorňujú ju na to hamsy na dlaniach. Okrem množstva tetovaní, ktorými si nechala telo skrášliť sama a dobrovoľne, sa na jej dlaniach nachádzali hamsy. Vyzerali podobne ako tetovanie, no mala ich odjakživa. Hamsy sú v príbehu tiež dôležitou vecou, je to zbraň chimér proti serafom. Naznačujem snáď, že Karou nie je tak celkom človek? Nechajte sa prekvapiť.

Anjel ju prenasleduje a odohrá sa medzi nimi boj, Karou vyviazne s niekoľkými zraneniami, ale seraf ju akoby vedome nechá ísť varovať nepriateľa, chiméru. V zlomovom momente mu zrazu ako blesk z jasného neba modrovlasá dievčina pripomenie dávnu minulosť, ženu, ktorú zvykol poznať, chiméru, čo mu ukázala čaro zakázanej lásky.

Po prechode portálom sa Karou naskytne príležitosť nahliadnuť do zakázaných dverí v Priepastníkovom obchode, nepozorovane cez nich prekĺzne a klbko pravdy sa pomaly začína rozvíjať. Tvrdo doplatí na svoju zvedavosť vyhodením od chimér, ostáva v Prahe sama, zranená a opustená. Serafom sa navyše podarí zapečatiť aj posledný portál a svet Inde (tak ho nazýval Priepastník) je pre Karou navždy stratený. Čo sa stane keď sa opäť stretne s anjelom - Akivom - a dozvie sa o svojej minulosti si už môžete sami prečítať v knihe.
"Pochopila, že Inde sa stalo neprípustným a že je odkázaná sama na seba."
Nechcela som veľa prezrádzať z deja, ale mojim problémom je práve to, že neviem písať stručne a v krátkosti a najradšej by som vás vtiahla priamo do deja so sebou, neuvedomujúc si, že túto knihu pravdepodobne vo svojej zbierke nemáte, a ešte len uvažujete nad jej kúpou. Môžem však prezradiť, že sa tam nachádza mnoho zvratov a kniha Dcéra dymu a kosti prekonala moje očakávania. Predpokladala som, že sa bude jednať o romantický príbeh zakázanej lásky medzi chimérou a anjelom z mimozemského sveta, že sa všetko bude točiť iba vôkol toho, ale mýlila som sa. V skutočnosti je tam naozaj romantická zápletka a veľa lásky, ale je to rozumne vyvážené odhaľovaním minulosti, oboznámením sa s druhým svetom a príbehom chimér.

Táto kniha je vyvážená, pútavá a čitateľa vtiahne do deja. Pri prvom čítaní knihy ma trochu nudil koniec, celý skutočný príbeh Madrigal (neviete kto to je? hah, nechajte sa prekvapiť!), ale pri druhom čítaní som si ho užila a jedna veľká poklona patrí autorke za fantáziu a bystrú hlavičku. Tvoriť alternatívny vesmír a ľuďmi nepoznaný svet musí byť náročné a vyžaduje to množstvo kreativity a fantázie.

K postavám sa vyjadrím asi takto - sú premyslené, niektoré, napríklad Zuzanu, budete zbožňovať, iné naopak neznášať (skúste hádať, no jasné - Kazimír!). Akiva vás okúzli svojim šarmom a tým, že vlastne ani nepatrí medzi zlých anjelov čo chcú vyhubiť chiméry a získať nadvládu nad svetom. Jeho príbeh je smutný, ku koncu tragický, ale zdanlivo so šťastným koncom. Haha, omyl. To by nemohla byť trilógia, ak by mala kniha šťastný koniec. Karou je odvážna, je to bojovnica, ktorá chce za každú cenu zachrániť svojich priateľov. Podarí sa jej to?
Hlasom zastretým žiaľom a hanbou povedal: "Všetci sú mŕtvi, Karou. Je neskoro. Všetci sú mŕtvi."
 Nebyť jednej stránky epilógu na konci knihy, asi by som sa z toho dlhého čakania na pokračovanie zbláznila. Citát vyššie je práve posledná veta z Dcéry dymu a kosti pred epilógom. Aj keď taký koniec by mohol byť zaujímavý, pekne by hral na nervy všetkým nám, čitateľom. Ešte pridám takú zaujímavosť na záver - meno Karou znamená nádej.

A moje záverečné zhodnotenie knihy? Bola som milo prekvapená, po prvých stránkach som od toho naozaj veľa neočakávala, ale zvrtlo sa to a trilógiu Dcéra dymu a kosti úplne zbožňujem! Laini Taylorová mi príde ako nedocenená autorka, takéto majestátne dielo si určite zaslúži miesto v bestselleroch. Mala by byť minimálne tak dobre predávaná ako ten bullshit od Jamesovej, 50 odtieňov šedej. Táto trilógia si to určite zaslúži, je asi mojou druhou najobľúbenejšou sériou kníh, hneď po Harrym Potterovi.

Knihu vrelo odporúčam, možno si ju zamilujete tak, ako ja! Aj s maličkými chybami jej dávam päť hviezdičiek pretože dokonalé a bezchybné veci nie sú pekné.

5/5