streda 27. januára 2016

Knižné obzerance: 2015

Zdravím vás, drahí čitatelia!
K slovu sa hlásim ja, Anika, ale to ste zrejme mohli poľahky vydedukovať z toho pozdravu tak typického pre moju roztomilú maličkosť. Uvedomila som si, že kalendár na notebooku i v telefóne oznamuje blížiaci sa koniec januára a zdesila som sa, keď som si uvedomila abstinenciu knižného súhrnu za rok 2015. Pomaly nám ubehol celý prvý mesiac nového roka a ja som ešte nebola schopná spísať moje najobľúbenejšie knižné tituly za ten predchádzajúci. Jednak to pripisujem nedostatku času, za druhé aj kvalitnej prokrastinácii. Bolo jej dosť, verte mi. Keby som nebola tak nechutne lenivá ako som, už ste tento príspevok mohli dávno čítať. Nuž... ospravedlňovať sa nebudem, každá osobnosť je iná, všetci sme indivíduum v istom zmysle. A navyše, je lepšie čítať opozdený článok než žiadny, mám pravdu?

Paper Towns je jedna z prvých kníh, ktorú som prečítala keď som začínala s našim Faylotte blogom a zároveň mala táto kniha tú česť, aby sa stala jednou z prvých zrecenzovaných. Trhla všetky moje vtedajšie rekordy a obsahovala asi 3 000 slov, množstvo fotiek, dojmov a mojich myšlienok. Plus citáty. Paper towns rátam medzi jedno z najlepších diel čo sa mi dostali do rúk, hoci by sa v zozname možno nenachádzalo, keby som čítala od januára a nie júla. Ktovie, možno by ju čosi tromflo a nemala by to šťastie ocitnúť sa v zozname. Titul môžem jednoznačne odporučiť všetkým teenagerom s víziou zlepšenia si vlastnej angličtiny vzhľadom na to, že Greenovo vyjadrovanie nie je zložité a väčšina jeho stupídneho humoru aj tak vyznie najlepšie v originálnom jazyku a nie preklade. Ďalej aj ľuďom čo majú radi oddychové čítanie s prímesou romance a dobrodružstva. Jednoduchý príbeh ponorený do tajomstiev a tajomných objavov zasadený do bežného života nádejných maturantov. Rozhodne neľutujem ani sekundu strávenú nad Papierovými mestami. Recenziu nájdete tu.

Metro 2033 & Metro 2034. Úžasné post-apokalyptické, pútavé príbehy odhaľujúce úplne nový svet schovaný pod hlboko pod zemou v metre Moskvy. Neobyčajnosť Metra spočíva práve v tom, že takmer úplné vyhnutie ľudstva nespôsobil vírus ani skaza zombie, ale obyčajná vojna, ktorá zdevastovala absolútne celý svet a život na povrchu nie je možný. Veteráni si spomínajú na svoju predošlú životnú rutinu, ale z tej ostal už iba prach a popol. Často rozprávajú deťom príhody o tom, ako to bývalo predtým a oplakávajú zničené monumenty, pamiatky, knižnice. V tom všetkom je zopár výnimočných postáv a tie nám odhaľujú svoje tajomné príbehy. Napríklad taký Arťom v prvom metre nám ukazuje v podstate cestu skrze celé metro, jeho nástrahy a nepochopiteľné úkazy. Dmitry Glukhovsky si vymyslel aj vlastné temné a smrteľne nebezpečné zvery a dej podal realisticky. V druhom metre stretávame záhadného Huntera, no ten mal byť už dávno mŕtvy. Zasa sa dozvedáme všetky detaily postupne a dej dokáže chytiť za srdce. Čítanie oboch týchto krások som si nesmierne užila a ďakujem priateľovi za poskytnutie oboch kníh. Už sa nevieme dočkať pokračovania - Metro 2035. Pokiaľ máte radi post-apokalyptickú literatúru, okamžite si Metrá zaobstarajte. Neoľutujete. Recenzie nájdete tu a tu.

Tvůrčí psaní v otázkách a odpovědích sa trochu líši od ostatných kníh svojim žárnom, keďže som do tohto článku zakomponovala prevažne Young adult literatúru. Tvorivé písanie je totižto viac-menej učebnica pre všetkých nadšencov písania alebo budúcich nádejných autorov. Autorka Markéta Dočekalová v ňom odpovedá na najčastejšie otázky, ktoré sa niektorí boja opýtať, aby nevyzerali príliš hlúpo. Rozdelila to do desiatich kategórií a tento skvost môžete brať ako takého praktického radcu počas tvorby vlastnej poviedky, ba dokonca i prvej knihy. Formát je skvelý v tom, že nepoužila žiadne odborné poučky alebo bežnej verejnosti nezrozumiteľné výrazy, miesto toho odpovedala a komunikovala ľudským spôsobom tak, aby to pochopil skutočne každý. A môžem vám len zaručiť, že pani Dočekalová odpovedá na všetky základné otázky, aké vám môžu skrsnúť v mysli pri písaní a tento radca vám poradí s každým problémom, či sa jedná o postavy, dej, prirodzene vyzerajúce dialógy alebo autorské práva. Zhrnula všetko pekne na necelých 200 stranách a čítanie bolo pre mňa zaujímavým zážitkom. Jej kniha mi toho dala neuveriteľne veľa a som si istá, že sa k nej ešte mnohokrát vrátim. Ak investícia ohľadom poradcu na písanie, tak investujte svojich pár eur alebo "kaček" do tohto. Oplatí sa to, verte mi. Recenzia sa nachádza tu.

All the Bright Places ma chytilo za srdce. Ďalšia kniha v angličtine a slovenský preklad sa mi, žiaľ, vôbec nepozdáva. Chápem, že určite nie je ľahké preložiť Young adult literatúru, ale originál sa mi jednoducho páči viac. Avšak, YOLi odviedlo skvelú prácu pri 95% prekladov takže Všetky skvelé miesta sa v tej hŕbe super kníh stratí. A možno sa mi preklad nepáčil iba pretože som čítala ako prvý originál. Ktovie. Každopádne, nebolo to náročné čítanie a vyskytovali sa tam vážne témy, krásne romantické scény, ale aj stupídny humor typický pre tento druh literatúry. Príbeh pojednáva o Theodorovi Finchovi a jeho psychickej labilite a psychických problémoch, kedy stretáva Violet Markey a v podstate jej zachráni život. On rozmýšľa nad rôznymi spôsobmi smrti, zapisuje si ich a vyhľadáva, Violet chce iba prežiť tých niekoľko dní do maturity a trúchliť nad stratou sestry. A čo sa stane, ak Finch naučí Violet spoznávať krásy života, si už prečítajte sami. Neskutočne emocionálny a geniálne napísaný príbeh. Plakala som. Veľa. Nie je to happily-ever-after kniha. Je to realita. O to viac sa vo mne niečo zlomilo keď som si prečítala záverečnú poznámku autorky - aj ona poznala tak psychicky nestáleho človeka a v podstate opísala iba skúsenosť z vlastného života. Dojímavé, náročné na emócie, lámalo sa mi pri tom srdce. Patrí do TOP 5 kníh, ktoré som v roku 2015 prečítala a odporúčam ju všetkým. Prečítajte si to. Aha, recenzia vám vyskočí tu.

Marťan. Humorná, sarkastická, neuveriteľne dobre napísaná kniha. Čítanie ma bavilo celý čas a to som si poriadne ani neuvedomila nedostatok priamej reči počas lúskania sa cez toto dielo. Neboli tam zložité matematické a fyzikálne počty, ale keď sa už nejaké objavili - pretože na Marse niet inej možnosti - prišli mi jednoduché a čitateľ si to mohol poľahky prepočítať a dospieť k rovnakému výsledku. Najviac som sa bála, že tam budú tie zapeklito zložité vzorce, ale nič také. Povaha Watneyho bola vykreslená tak dokonale, že som autorovi uverila každé slovo. A Marka by som chcela stretnúť naživo, veď mal také perfektné, zábavné hlášky, až by som sa chytala za brucho. Vedela som, že tú knihu budem zbožňovať už podľa prvých viet knihy: "Som v riti. Zhodnotil som všetky fakty a došiel k vedecky podloženému záveru. V riti." Nie je to extrémne pútavý a sľubný začiatok diela? Podľa mňa je geniálny a v tomto sarkastickom duchu sa niesla celá Watneyho púť Marsom. V recenzii som vybrala niekoľko najvtipnejších hlášok, takže ak máte záujem, recenzia sa vám objaví po kliknutí myšky tu.

Kam zmizla, alias pokračovanie knihy Zostaň so mnou a Sedem minút po polnoci. Videla som film natočený podľa knižky If I Stay a v hlavnej úlohe s Chloe Grace Moretz sa mi neskutočne páčil, no kniha ma, úprimne, sklamala. Viem, že som ešte nestihla napísať recenziu, ale sľubujem vám, že to do konca februára napravím. Plánujem byť aktívnejšia a starať sa o blog tak, aby mal nejakú víziu do budúcna, aby do roka nezapadol prachom, aby ste sa naň stále radi vracali, ale o tom vás nebudem presviedčať tu, radšej vám to v najbližších týždňoch ukážem. Ani na Kam zmizla a Sedem minút po polnoci nie je recenzia, ale taktiež napravím, čoskoro. Oproti If I Stay bola Where she Went príjemným prekvapením, mnoho ráz sa mi tisli slzy do očí a pokračovanie osudov Adama a Mie bola presne tá sladká romanca prepletená s príbehmi minulosti, ktorú si chce prečítať každé dievča. Okrem iného v nej bolo objasnené i postupné Miino zotavovanie po tej devastickej nehode a to, ako sa opäť náhodne stretli. Sedem minút po polnoci, po anglicky A monster calls, bol úplne iný súdok. Nechcem vám prezradiť veľa pretože i toto sa radí medzi vrcholnú TOP 5ku kníh za minulý rok a viac ju rozoberiem v chystanej recenzii, no odporúčam ju všetkými desiatimi. Ak už pre nič iné, tak pre tie ilustrácie. Sú dychberúce. Neviem prečo, ale po dočítaní som mala podobné pocity ako pri čítaní Malého princa. Príbehy sú síce diametrálne odlišné, ale aj tak... ten štýl písania.

Atramentový svet je predposledná zložka v tomto článku a tentokrát sa jedná o trilógiu, ktorú som na našom Faylotte blogu ospevovala už tak veľa, že to snáď ani nie je možné. Knihy z detstva s prekrásnym príbehom nielen pre deti, ale aj mládež, ba dokonca i pre dospelých. Magický fantasy svet a zakomponované umenie písania, ľudskej reči tvoria dokopy kúzelný, úžasný príbeh. Je škoda, že sa nedá tak ľahko zohnať, ale ak sa k Atramentovému srdcu niekedy dostanete, určite si ho prečítajte a potom aj ďalšie dve časti. Ja som si všetky tri diely zaobstarala len, aby som si ich po rokoch znova prečítala a neľutujem to. Vôbec. O túto trilógiu by som chcela vyhlásiť aj súťaž, ale tá je zatiaľ v nedohľadne. Sľúbila som vám ju na január alebo február, no peňazí je málo, takže možno na prelome jari a leta, ktovie. Stay tuned. Oh, a netradičnú recenziu na prvý diel nájdete tu.

Trón zo skla bol čerešničkou na torte a zároveň obsadil absolútne prvé miesto v zozname najlepších kníh za rok 2015. Je málo kníh, čo by ma dostali takýmto spôsobom a už sa neviem dočkať, až si pred vydaním tretieho dielu dám re-reading prvých dvoch. Toto je tak trochu cheat pretože som Korunu z temnoty prečítala ako prvý titul v roku 2016 a keď som si pripravovala tento článok, ešte som nevedela, či sa Koruna jednotke vyrovná. A vyrovnala sa, na  konci ju dokonca predčila o niekoľko stupňov. Príbeh Celaeny Sardothien v autorkinom vlastnom fantasy svete, Erilei, je geniálny a dostal ma temer ihneď. Nebezpečná nájomná vrahyňa, ktorá má v sebe stále veľký kus ženskosti a využíva svoje peniaze na to, aby si nakúpila drahé prečačkané róby? Tak toto ja môžem lebo viem, že narozdiel od Selekcie sa za Celaenou skrýva desivá ženská čo by každého zabila jediným šmahom. Skvelé spracovanie, pútavý štýl písania, zase raz som autorke uverila každé slovo. Knihy sú skvelé pre milovníkov Young adult literatúry a fantasy žánru, myslím, že kúpu neoľutujete. U mňa táto hexalógia prekonala všetky očakávania a hrozne sa teším na Zrodenú z ohňa. Recenzie si môžete prečítať tu a tu.

Tak a to by boli všetky moje najobľúbenejšie knižné tituly v roku 2015. Aké knihy sa páčili vám, ktoré ste si užili a mohli by ste mi ich odporučiť? Určite sa o svoj názor podeľte nižšie v komentároch, rada si prečítam vaše odporúčania. A čo sa týka roku 2016, už tu mám zopár favoritov, ktorí by sa mohli dostať do zoznamu o rok - Vymyslela som si ťa, Kráľovná Tearlingu, Mesto Kostí, Arkádia 1,2&3, Zrodená z Ohňa, Miniaturista a podobne. Ale veď uvidíte sami, ak teda so mnou vydržíte nasledujúcich 11 mesiacov. Dúfam, že ste mali kúzelný deň a prajem vám ešte krásny zvyšok vášho, už spomínaného, dníka! Srdečne vás všetkých zdravím a ďakujem za vašu podporu. Ste neskutoční.
A.


6 komentárov:

  1. Já jsem si za uplynulý rok oblíbila Girl online, ale tohle jsou také zajímavé kousky :)
    Denisse Beauty

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Mesto Kostí je podľa mňa topka, dúfam, že sa ti bude páčiť :D ale určite sa je na čo ešte tešiť :) super zhrnutie - Trón zo skla som si aj ja obľúbila a je to asi najlepšia kniha akú som v predchádzajúcom roku čítala

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Od Glukhovského som našla presne tieto dve knihy v knižnici, no akosi som ich vždy obišla, ale pri budúcej návšteve to napravím :)) Čo sa týka Atramentového srdca, tak ťa touto správou veľmi sklamem, čo mi je vážne veľmi ľúto, naozaj, ale mňa tá kniha vôbec nechytila :/ Trápila som sa s ňou mesiac a dva týždne som sa nemohla pohnúť z miesta...vôbec ma nebavila a Meggie mi neuveriteľne liezla na nervy...nakoniec som to už len zbežne prelistovala a vrátila do knižnice...a tak som sa na ňu tešila, škoda :( No na Marťana si už robím zálusk, pretože som nevydržala a kukla si film a preto si chcem knihu pozrieť ešte väčšmi :)) Ak ostanem ma vôbec neláka, no zato Sedem minút po polnoci je na tom inak...zatiaľ som čítala len kladné recenzie, tak som na knihu veľmi zvedavá a aj na Trón zo skla ;)) Čo sa mňa týka, už by som mala začať aj ja robiť podobný článok, súhrn za rok, pretože 8.2. to bude už rok blogovania, čo znamená aj narodeninovú súťaž, takže pozývam :D, tak to chcem napísať ešte pred týmto dátumom...ale poviem ti, že u mňa sa nájdu tiež knihy, ktoré ma nadchli ako napríklad Nehaňte vlka, Muž menom Ove či teraz O dievčatku, ktoré prehltlo oblak veľký ako Eiffelova veža...a ešte ďalšie, no to si nechám pre článok :)) A to si píš, že tu s tebou budem aj ďalších 11 mesiacov :D O tom niet pochýb, pretože váš blog mám veeeľmi rada...takže vám obom prajem ďalší úspešný rok, len tak ďalej ;))

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Moc mě láká Metro a Marťan! Děkuji za zajímavý článek plný inspirace, žádnou z uvedených knih jsem totiž nečetla a je na čase to napravit :)
    http://fiamorisrunning.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Tvůrčí psání mám tiež a je to fakt veľmi dobrá pomôcka pre začínajúcich autorov. Niektoré veci som z toho už vedela, lebo sme sa to učili v škole alebo som na ne došla aj sama, ale niektoré boli naopak dosť užitočné.

    OdpovedaťOdstrániť

© knižné univerzum 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis