RECENZIA: Kiera Cassová - Selekcia

Rok vydania: 2014
Vydavateľstvo: CooBoo
Počet strán: 312
Počet kapitol: 25
Hodnotenie Goodreads: 4,15/5
Väzba: pevná s prebalom
Pre tridsaťpäť dievčat je Selekcia životnou šancou. Príležitosť uniknúť svojmu osudu, vstúpiť do okázalého sveta rób a drahých šperkov. Žiť v paláci a bojovať o srdce úžasného princa Maxona. Pre Americu Singerovú je to však nočná mora. Musí opustiť svoju lásku a odísť z domova. Potom sa zoznámi s princom Maxonom. Postupne začne prehodnocovať všetky svoje dovtedajšie plány – a uvedomí si, že život, ktorý si vysnívala, bledne pri budúcnosti, na ktorú nikdy ani nepomyslela.

Zdravím. K Selekcii som sa dostala úplne náhodne. Samozrejme, že som už predtým zahliadla mnoho recenzii a podobne (žiadnu z nich som nečítala), ale podarilo sa mi tento fenomén úspešne ignorovať až doteraz. Neprišlo mi to originálne ani nápadité, no občas má človek chuť prečítať si čosi romantické vo svete krásnych šiat a drahých palácov. Po Tróne zo Skla (recenzia tu) sa mi táto nálada usadila hlboko vo vnútri a pri prechádzaní Panta Rhei mi do očí padla práve Selekcia. Rozhodovala som sa medzi Kam zmizla Aljaška a Selekciou a, nuž, uhádnete, čo zvíťazilo. Prečítala som ju za jeden deň, zväčša počas školy a dnes k vám prichádzam s recenziou práve na tento dievčenský fenomén. Mimochodom, kúpiť si ju môžete napríklad na Literame, stojí tam okolo 9 eur, čo je veľmi pekná suma. Ja som ju mala za 12€.

Príbeh je veľmi jednoduchý a čitateľ sa pri ňom naozaj nemusí zamýšľať nad ničím. Ukazuje príbeh obyčajného dievčaťa z podpriemerne bohatej (aj keď "bohatej" asi nie je dobré slovo, skôr by som ju označila za nadpriemerne chudobnú) vrstvy. Žije spoločne so svojimi rodičmi a dvoma mladšími súrodencami, pričom má ešte aj dvoch starších, ale tí sa už odsťahovali. V jej zemi vládne kráľ s kráľovnou a jedného dňa sa vyhlási takzvaná Selekcia. 35 dievčat z celej oblasti sa bude uchádzať o pozornosť a priazeň princa. Ten už dosiahol medzník plnoletosti, a preto je najvyšší čas na to, aby si našiel spoľahlivú partnerku. Všetky dievčatá sú nadšené, okrem jedného. A ako už býva zvykom, práve tá sa dostane do užšieho výberu Selekcie a má možnosť ochutnať život bohatých ľudí za múrmi paláca. Drahé šaty a večierky, dobrá smotánka a prítomnosť ostatných, i nevraživých, dievčat - to je to, čo ju v paláci čaká spoločne s princom Maxonom. Čo sa stane, ak sa vyskytne pravdepodobnosť, že sa do princa zamiluje? A ako na to zareaguje jej (bývalý) priateľ, ktorý sa zrazu zjaví na prahu jej dverí? To si môžete prečítať v knihe Selekcia od Kiery Cassovej...

Ja viem, ten stručný obsah nestál za veľa, ale moje mozgové bunky odmietli na dnešný deň spoluprácu so zvyškom tela. Asi majú štrajk, možno sa im nepáčia podmienky, v ktorých žijú. Avšak táto skúsenosť ma neodradila od toho, aby som napísala recenziu na Selekciu. Okrem iného, k tomu obsahu ani nie je čo povedať, je to jednoducho extrémne klišé a celý dej je absolútne predvídateľný. Dielo som prečítala už pred niekoľkými dňami a samotné čítanie mi netrvalo dlhšie ako jeden deň. Nestáva sa mi, že by som sa tak rýchlo prelúskala cez nejakú knihu, ale nesťažujem sa.

Ako prvú zložku musím, nezvyčajne pre moje recenzie, ohodnotiť preklad a prácu editora, ak vydavateľstvo vôbec nejakého má. Preklad bol celkom fajn, v originálnom jazyku som Selekciu nečítala, a teda to nemôžem posúdiť. Slovenčina mi však vyhovovala, hoci niektoré dialógy pôsobili umelo a čitateľ im neveril. Väčšina kníh je písaná tak, aby človek netušil, že číta, ale aby sa vžil do deja a vnímal dialógy podvedome, uveril im. Pri Selekcii som s tým mala problém, no neviem posúdiť, či je chyba v autorke, alebo v preklade. Toto je prvým mínusovým bodom v mojom hodnotení.

To však nie je všetko a za formálnu úpravu textu zrážam celú hviezdičku dole. Nie som perfektný znalec gramatiky a robím množstvo chýb, najmä v čiarkách, ale, preboha živého, toto bolo čosi strašné. Ak CooBoo nemá editora alebo niekoho, kto sa o tieto veci stará (ja sa do tých titulov nevyznám, ak mám byť úprimná... ak za to nezodpovedá editor tak prepáčte, moja chyba), tak nech si ho okamžite zoženie. A ak má, nech ho hneď vymení. Viem, že chybička sa prihodí každému a v texte o dĺžke 300 strán nie je možné ustriehnuť všetky preklepy, ale žeby som narazila na (minimálne) 6 preklepov, to sa mi pri čítaní ešte nestalo. Nejde o gramaticky nesprávne slová, skôr o maličkosti - tam, kde nie je priama reč sa občas vyskytla za bodkou úvodzovka, tam, kde zas úvodzovka mala byť, chýbala. O čiarkách by sa tiež dalo čosi povedať a mala som pocit, že im utiekla aj nejaká tá bodka. Mne osobne to hrozne prekážalo, prvé takéto prehrešky som dokázala prejsť s nadhľadom, ale ostatné nie. Čitateľa potom celý text mätie - má tam byť priama reč, keď je len jedna úvodzovka? Nemá? Za toto má CooBoo palec dole, skutočne by si to mali ustrážiť.

Teraz už prejdem ku klasickému hodnoteniu a vrhnem sa hneď na obal. Predsa len, som dievča a dokážu ma potešiť obálky s takýmto motívom. Prebal je nádherne spracovaný a i napriek tomu, že šaty nenosím, sa na ne rada pozerám a toto určite pekne obohatí moju poličku (už som si našla miesto na skladovanie kníh, haha). Zároveň je to jednoduché a zladené viac-menej do troch farieb - modrastej, tyrkysovej (tá sa viac nakláňa na stranu zelenej) a biela. Nepôsobí to chaoticky, práve naopak, príjemne na oko. Čo ma však zamrzelo je to, že pod prebalom sa nachádza pevná väzba... biela. Asi už viete, na čo narážam. Pri čítaní si vždy dávam prebaly dole, nechcem ich poškodiť, a keď je pod tým biela obálka, musí byť každému jasné, že sa hneď zašpiní. Aj za ten jeden deň čítania sa na ňu nalepilo kopec špiny, čo ma trochu mrzí, ale čo sa s tým dá robiť. Jediná vec, čo kazí celkový príjemný dojem z knihy je práve biela obálka.

Formálnu a vzhľadovú stránku máme úspešne za sebou, prejdem teda k obsahovej. Tieto opisy mám najradšej a vždy sa najlepšie vyjadrím ku celkovému zhodnoteniu toho, čo ma medzi stránkami pri čítaní čakalo. Samotný dej knihy ma neohúril, ale ani nesklamal. Vedela som, že sa chystám čítať klišé bez štipky originality a nachádzala som sa v takom rozpoložení, že som si chcela prečítať presne takýto žáner. Keby som mala náladu na dobrodružné sci-fi, so stopercentnou pravdepodobnosťou by som Selekcii dala maximálne jednu hviezdičku, ale moje momentálne naladenie to zachránilo a hodnotenie na konci bude trochu vyššie.

Klišé sa, pochopiteľne, dialo počas celej knihy a nenašiel sa ani jediný okamih, ktorý by ma pri čítaní prekvapil, zaskočil, vyrazil dych. Koniec som vedela ešte skôr, než som začala čítať a trúfam si povedať, že viem poľahky odhadnúť aj záver celej série. Začiatok bol nemastný-neslaný, ale autorka má relatívne pútavý štýl písania, čiže som pri čítaní ostala a po tých nudných naťahovačkách ohľadom toho, či pôjde do paláca, alebo nie (samozrejme, že pôjde, to vie každý) to pomaly naberalo na tempe. Nevyhnutná udalosť a poľahky predvídateľná bola aj tá, že sa America stretne s princom Maxonom oveľa skôr, naziape na neho a jemu to učaruje. Všetky ostatné dievčatá závidia a sú zlé, avšak má tam aj kamarátky a tak ďalej... nič zaujímavé. Vopred jasné udalosti na každom rohu, ale na druhej strane sa to čítalo príjemne a po nezáživnom úvode aj rýchlo. Niekedy okolo strany sto ma to chytilo a chcela som to dočítať. Aj keď túto knihu nezbožňujem, určite je to dobrá voľba na oddychové čítanie, ak máte chuť na čosi presladené a romantické. Na jednej strane mi dielo pripomínalo Trón zo Skla, ale ten bol niekoľkonásobne lepší.

Celkový svet bol pre mňa hektický a asi ma budete pokladať za hlúpu a neinteligentnú, ale veľmi som nepochopila, kde sa nachádzajú. Jasné, sú v našom svete a to všetko, ale dať krajine meno Illeá? To vážne?! Zbytočný a pochabý pokus zaujať, navyše si človek potom nie je istý či číta príbeh zasadený do fantazijného sveta, alebo realistického. A zmiešať realitu a fikciu týmto spôsobom? Najhoršia možná kombinácia, ďalšie mínus a aj tie náznaky o vysvetlenie prostredia boli úbohé a nápadné.

Postavy... samostatná kapitola, ale jednu vec má spoločnú s predošlými komentármi k titulu - predvídateľnosť. Ja viem, že sa opakujem, ale to je jediné slovo, ktoré mi vyskočí na myseľ pri spomienke na túto knihu. Nebudem opisovať všetky, to by ste recenziu čítali do rána nasledovného dňa, vyberiem si iba 3-4 najdôležitejšie a najvýraznejšie.
Začnime hlavnou protagonistkou, Americou. Áno, to je presne tá, čo nechcela mať s kráľovstvom nič spokojné a žilo sa jej ako "nadpriemerne chudobnej" dobre. Veď mala aj priateľa, čo iné k životu potrebovala? Hneď úvodom potrebujem vyjadriť svoj názor na jej meno. Ja tak strašne neznášam mená ako America a prezývka "Mer" mi liezla krkom počas celého čítania. Moja známa vystupuje pod pseudonymom Meredith a to je podľa mňa jediné meno, ktoré sa môže touto prezývkou pýšiť. Určite nie America. Odporné, nesympatické a podivuhodne odpudzujúce meno. Navyše práve kvôli tomuto som si postavu zaškatuľkovala ako hnedovlásku s občasnými plavými prameňmi v hrive hoci viem, že je ryšavka. To ma navádza ku tejto klišé veci - jediná ryšavá hlava spomedzi tridsiatich piatich dievčeniec. Originálnosť nadovšetko, však? Jej vykreslenie bolo zbrklé a ani jednu postavu nedotiahla autorka do dokonalosti. Má náhle zmeny správania a žiaden postupný vývin vzťahov som nezahliadla. Nemá rada Maxona, zrazu chce byť jeho kamarátka a hrá sa na vypočítavú mrchu, potom je náhodne skoro zamilovaná do Maxona, ale keď sa zjaví Aspen, dobre, že sa s ním hneď nevyspí. Iné vyjadrenie ako "what the heck" nemám. Celé zle. Správanie tiež nemala veľmi na úrovni a raz sa dokázala hrať na "dedinčanku", raz priamo na kráľovnú. Ďalší nevydarený pokus, tentokrát o silnú a nezávislú hrdinku.
Maxon. On a jeho matka ma zaujali ako jediní spomedzi tej kopy rozličných postáv. On si zachovával svoj charakter a držal sa ho počas celého príbehu, nemal nejaké extra nerealistické výkyvy pri jednotlivých činoch a vždy sa objavil ako galantný mladý muž. Javil sa mi až príliš inteligentný a neomylný, čo trochu zhadzuje moje pozitívne dojmy. Mám k nemu aj jednu výhradu a považujem to za čosi, čo mne osobne výrazným spôsobom prekážalo. Dievčatá. Je jasné, že sa musí stretnúť s každou a zoznámiť sa, ale načo, sakra, bozkával aj ostatné, keď vedel, že je zaľúbený do Americy (neviem to skloňovať, sorrynotsorry)? Chcel nájsť spriaznenú dušu, ale užíval si jazyky všetkých naokolo, akoby mu snáď mali prezradiť, či sú tie pravé. Ach. Možno mám staromódne názory, ale stojím si za tým, že je zbytočné to skúšať pri iných, ak je zaľúbený do jednej konkrétnej osoby.

Aspen. Ten sa mi snažil vypiť minimálne dva litre krvi počas celého čítania. Už od začiatku som z neho nemala dobrý pocit a ako sa aj ukázalo - je to, s prepáčením, poriadny ťuťmák. Oháňa sa tým, ako veľmi Americu miluje, ale donúti ju prihlásiť sa do Selekcie? Možno som jediná, ale môj mozog to nepoberá. A potom sa s ňou ešte rozíde za to, že mu chcela ukázať svoju lásku a o mesiac sa nanominuje do paláca a tvári sa akoby bol kráľom celej zeme. Prehnane sebavedomý a nesympatický s hnusnou postavou.
O dievčatách toho nemám čo povedať, žiadna z nich sa mi nezapísala do mysle, ale viem, že medzi tou haldou osôb ženského pohlavia sa nachádza aspoň jedna, ktorá sa snaží všetko prekaziť a darí sa jej to. Čosi mi šepká, že budú s Americou súperiť počas celej Selekcie až do finále.

A moje celkové zhodnotenie? Niekde vyššie som spomenula, že kniha neprekvapí, neohúri a ani neoslní. Je to dobré oddychové čítanie, ale len vtedy, ak máte na takýto žáner náladu (a viac než trinásť rokov). Najviac zo všetkého sa mi páči obálka a pútavý štýl písania Kiery Cassovej. Odporúčam tým, čo si chcú oddýchnuť a zrelaxovať pri vonnej sviečke, šálke čaju a sychravom počasí.

• Pútavý štýl písania
  • Vhodná pre ľudí, čo majú náladu na klišé a riadnu dávku romantiky
  • Maxon a kráľovná