štvrtok 1. októbra 2015

Audiokniha alebo E-kniha?

Zdroj: cvtisr.sk
Zdravím.
Nie, nedám vám so svojim relatívne pravidelným prispievaním pokoj, najmä nie vtedy, keď mám po kratšom blogerskom bloku opäť nápady na písanie článkov. Určite túto zákernú a nepríjemne lišiacku vec poznajú všetci, alebo aspoň drvivá väčšina, čo majú založenú svoju vlastnú stránku na hocakej doméne. My bloggeri si prechádzame dvomi kolísavými obdobiami - keď náladu na písanie a nápady k nemu máme, a keď sa v našej hlave nachádza iba vzduchoprázdno. Práve to ma trápilo posledných pár dní, ale včera som celý strávený čas v škole využila tak, že som zapojila mozgové bunky, ktoré síce spolupracovali neochotne, ale aspoň trochu áno, a vymyslela zopár námetov na zaujímavé témy, kde by som mohla prejaviť svoj subjektívny postoj a názor. A tu sa dostávame k novej rubrike. Áno, ani po štyroch mesiacoch aktívneho blogovania sme sa tak celkom neusadili a naše hlavičky neustále vymýšľajú nové a nové rubriky, aby obohatili blog a zvýšili mu percento kvality a prepracovanosti. (Len nech z toho v konečnom dôsledku nie je mišmaš, Lotte. Dobre, slečna Lotte číslo 2.)


Zdroj: google.com
Každopádne, v dnešnom príspevku si povieme zopár slov o dosť preberanej téme tejto modernej doby a generácie - audioknihy a e-knihy. Mám k nim rozdielny postoj a rada by som sa s ním podelila a zistila, či aj vy to vnímate aspoň trochu podobne, alebo ste úplne proti. Diskusiu pod článkom preto veľmi uvítam, zaujímajú ma názory našich čitateľov, mám potom pocit, že sme si o niečo bližší i keď o nás veľa vecí neviete.

Moderný formát kníh je v týchto súčasných dňoch dosť kontroverznou témou, teda podľa môjho názoru pretože ja to tak svojimi očami jednoducho vnímam. Je síce pravda, že nečítam všelijaké diskusie od výmyslu sveta, ale čosi mi vraví, že sa pri otázke audiokníh alebo e-kníh vyskytuje množstvo rozličných, protichodných názorov. Každý môže zastávať len 4 skupiny. Buď sú pre jedno a pre to druhé zásadne proti, alebo zastávajú formu neutrality ako Švajčiarsko, alebo sa o tieto "problémy" nezaujímajú. Ja sa radím do tej prvej skupinky a zastávam si názor, že e-knihy sú odpad a výplod pre novú, mladú a extrémne lenivú generáciu.

Zdroj: e-bookie.sk
Čo je e-kniha a aký pocit nám dá? Maximálne boľavé oči od čítania na monitore počítača, display-u, čítačke. Nevidím pre nás, vášnivých čitateľov, ani len jedinú výhodu takzvaných e-kníh. Nikto si s ňou nedal námahu a biznis to je akurát pre spoločnosti, čo ťažia z hlúposti mladistvých a zarábajú peniaze na tom, že oni si nechcú kúpiť normálnu knihu, aby im popri Iphone a iných Isomarinách nedajbože nezavadzala. Veď to je predsa pre nových násťročných hanba, aby so sebou nosili knihu. Keď už beznádejne čumia do toho chytrého telefónu (a ten je v 99,5% chytrejší než oni), tak si tam predsa stiahnu aspoň .pdf súbor, nech sa pochvália spolužiakom alebo kamarátom. Ale kto pochváli krásnu obálku a ilustrácie? Kto si pochváli kvalitný papier, na ktorom sú vytlačené jednotlivé písmenká v presne usporiadanom rade? Kto ocení námahu, ktorú si s tým dali prekladatelia, korektori, editori a rôzni iní -ori? Kto si vôbec všimne toho úsilia, aby kniha pôsobila profesionálne a zaujala? Nikto, z jedného jediného prostého dôvodu. V e-knihe nič z toho nemáte. To síce platí aj o audioknihách, ale tie aspoň ktosi nahral a zvukový editor si dal tú námahu, aby zostrihal tú najlepšiu verziu.

Môžete si myslieť, že môj názor nie je správny pretože audiokniha a e-kniha sú to isté, ale dovoľte mi vás vyviesť z omylu. E-knihy sú fenoménom internetu, modernej zdegenerovanej doby. Tá plodí hlúpe detiská bez štipky vlastného rozumu a natoľko zaslepených rodičov, že svoje ratolesti nedokážu vychovať tak, aby ocenili aj prírodu za displayom telefónu. Niekto by mohol namietať a vyjadriť sa, že audioknihy sú ešte horšie lebo novodobé deti neradi čítajú a najradšej by iba pozerali videá a počúvali hovorený text, ale o tom to nie je.

Staršie generácie a dokonca aj moja mladá, trúfla by som si vysloviť, že posledná normálna (bez urážky), si pamätajú na to, ako im rodičia pred spaním čítali rozprávky. Ja na to spomínam s radosťou a láskou, s mierne nostalgickým pocitom. Aj to je v podstate audiokniha, ak to tak chcete pobrať, ale človek z toho mal úplne iný pocit. Magický. Rodičia sa na moment stali kráľmi písaného a hovoreného slova a ich hlas bol pre nás, maličké deti, ako rajská hudba, krásna melódia.

Zdroj: badgees.cz
Avšak, nie vždy si naši stvoritelia našli na nás čas z toho dôvodu, že sú predsa len pracujúcimi ľudskými bytosťami a snažili sa nás živiť podobne, ako sa o to pokúšajú aj teraz, a teda sa vyskytla zaujímavá a obľúbená alternatíva vo forme magnetofónov a kaziet. Na nich boli pôvodne nahraté rôzne pesničky, albumy o interpretov a podobne, ale okrem iného i nahovorené rozprávky s istým hudobným podmazom. Občas to boli pesničky, inokedy zvuková simulácia prostredia. Ako dieťa som zbožňovala počúvať práve rozprávky z magnetofónov a nejaké kazety sme si zvykli taktiež nahrávať sami. Vedela som stráviť niekoľko dlhých hodín pred týmto šikovným zariadením a prehrávať si pásku podľa vlastného uváženia a momentálnej chuti, zbožňovala som to. Väčšinou som pri tom trávila celé popoludnia a voľné víkendové dni. Magnetofón stále niekde máme, nedávno som na neho narazila a vyvolalo to vo mne ohromne sentimentálne pocity a prebudilo staré, prachom zapadnuté spomienky na minulosť. Na perfektné detstvo.

Na čo tým chcem poukázať? Papierové knihy vznikli na svete ako prvé a stále patria medzi najstaršie druhy umenia a ostanú tu s nami, snáď, navždy. Nezaujíma ma, kto si čo o tomto myslí, len ma mrzí, že čítanie pomaly upadá do zabudnutia a nahrádza ho všakovaké vymývanie mozgov omamnými látkami, médiami a podobne. Po nich nasledovali audioknihy ešte v dobe, keď neexistoval počítač a už vôbec nie internet. Audioknihy na magnetofónoch mali deťom nahradiť čítanie rozprávky od rodičov a zväčša sa to aj úspešne darilo. Nejde o lenivosť dnešných detí čítať, ide o sentimentálnu hodnotu magnetofónových nahrávok. A nakoniec niekto "veľmi chytrý" vymyslel uľahčenie života pre všetky zdegenerované deti a potvrdil vládu internetom tým, že sa ku všetkým sociálnym sieťam pridalo aj čítanie on-line. 

Zdroj: google.com
Možno zniem ako stará babka s prísnymi zásadami a mnoho z vás bude proti, ale ja si za svojim skromným názorom stojím a nikdy nedám e-knihám priestor, aby sa usadili a prebrali nadvládu nad papierovými výtlačkami. Nie som fanúšik online kníh a absolútne ich neuznávam, stále budem proti. A nie, nevyťahujte na mňa argument s "ničením prírody a stromov"! Stromy sa klčujú tak či tak, aby bol priestor na žitie a ľudia si neuvedomujú, že sa tým oberajú o kyslík dôležitý pre prežitie. To však nie je téma dnešného dňa. Stromy sa nevyužívajú len na papier, ale aj na hlúposti od výmyslu sveta takže greenpeace-áci back off please. Nech žije svet reálnych, tlačených kníh... alebo aspoň tých audio, no.

Za túto otázku ďakujem Sabbi z Knižnej nory, ktorá so mnou predvčerom robila rozhovor! Nájsť ho môžete na tomto odkaze, aspoň sa o mne dozviete aspoň čosi. Nuž, ale zaujíma ma váš postoj k tejto problematike dnešnej spoločnosti. Ste viac fanúšikmi e-kníh alebo audiokníh? Prečo? Určite sa vyjadrite do komentárov a pokúsme sa spoločne o istú komunikáciu. :)
Charlotte.

14 komentárov:

  1. Odpovede
    1. Tú knihu som videla v kníhkupectvách, prajem príjemné počúvanie. :)
      Charlotte.

      Odstrániť
  2. Souhlasím s tebou! Pěkný článek prokládán silnými argumenty!

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Wau, to je skvelý článok! Prečítala som ho raz - dva a musím povedať, že píšeš skvelo :) Čo sa týka mňa, tak ja osobne mám problémy s takýmito druhmi článkov, pretože ma nič nenapadá :/ Na blogu mám asi len dva na zamyslenie a ak ma aj čo napadne, nejde mi to dať na papier, takže obdivujem všetkých, ktorý obohacujú svoje blogy takýmito článočkami ;) A teraz k téme...súhlasím s tebou. Mne sa tie e-knihy už od začiatku nepáčili a nevedela som si predstaviť, žeby som čumela na nejaký monitor a čítala tak, akože knihu. Ja v tom nevidím žiadne výhody, no dobre, tak možno tam nejaké sú ako napríklad, že môžeš mať viacero kníh zo sebou a pritom sú uložené v tej malej plochej "tehličke" alebo že si tú čítačku môžeš šikovne dať do kabelky a všade brať so sebou a množstvo iných argumentov, ale i tak to nie je ono (inak aj ja som si myslela, že z toho musia bolieť oči, ale vraj je to v pohode, takže tak :D ). Pravú knihu nikdy nič nenahradí, ten pocit, že ju držíš v ruke, prevraciaš stránky, cítiš tú vôňu, ktorú môžu mať len knihy a tie ich obálky...a keď sa krásne poukladajú v knižnici, to aj oči a srdce sa tešia :D Ja si život bez kníh nedokážem predstaviť, veď to je dedičstvo tejto zeme...ľudia spamätajte sa a čítajte normálne knihy!!! Nuž, nechala som sa uniesť :D Inak ja milujem prírodu a som jej veľký ochranár, ale ak by niekto použil tú vetu o ochrane stromov, pretože je z nich papier a knihy a blablabla, tak by u mňa nepochodil. Ako vravíš, stromy sa klčujú stále a zväčša je to len kvôli biznisu a chamtivosti ľudí. Ako napríklad tie pralesy, vedia, že sme bez nich stratení ale klčujú ich ďalej, len aby bolo čím viac ziskov, aby ľudia mali svoj luxusný nábytok, pôdu, diaľnice a aby rozvoj šiel stále vpred...to myslia vážne? Byrokrati! Ach, hnevá ma to, ako si ničíme zem a ľudia ľudí a to len pre tie hlúpe peniaze...ale toto nie je k téme. Takže, ja budem vždy zástancom pravej knihy a čítačku nechcem, vôbec ma neláka. A čo sa týka audioknihy, tie mám rada, hlavne keď sú profesionálne nahrané, to je zážitok :)) Sú výhodné, keď napríklad človek pracuje a popritom počúva, to je skvelý výmysel, ale e-knihy...tie mi nič nehovoria. Takže toľko k tejto téme, teším sa na ďalšie články :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Och, extrémne dlhý a výrečný komentár, to v týchto vodách často nevidím a o to viac to cením! :)
      Ďakujem pekne za kompliment, ale musím namietať - ten článok mohol byť písaný aj lepšie, nedala som von všetko, čo som chcela pretože som to jednoducho nedokázala vyjadriť.
      E-knihy sú hrozné a zaprisahávam sa, že nikdy nebudem ich fanúšikom. Aj keď sú papierové knihy podstatne drahšie, to nevadí, mne to za tie peniaze stojí. A že je to v pohode, nuž... ja nemám peniaze ani na tú čítačku, takže mňa by oči rozhodne boleli keď by som čítala na mobile alebo počítači. :D
      Presne, vôňa kníh, či už starých, alebo nových, je úžasným a nenahraditeľným aspektom. :3 Súhlasím, toho nábytku a tak ďalej je navyše zbytočne veľa, no.
      Ďakujem krásne za komentár. :3
      Charlotte.

      Odstrániť
  4. Pekný článok a máš v niečom pravdu, ale tak trochu nesúhlasím s úplne všetkým s tebou :) Nemyslím si, že tlačené knihy zapadnú prachom kvôli e-knihám, pretože ja ako knihomoľom nedám na ne dopustiť, aj keď čítačku sama vlastním a vidím v nej výhody, hlavne čo sa týka na cestách (pretože na dovolenku beriem fakt dosť kníh :D). A áno, kazia sa ľuďom oči, ale len keď sa číta cez počítač alebo mobil, pretože čítačky (teda aspoň model čo mám ja) majú väčšinou možnosť vypnutie podsvietenia a ver či nie, vtedy to vyzerá ako obyčajný papier :D Takže never tomu, že e-knihy vytlačia normálne knihy, pretože to sa určite nestane! :)
    A čo sa týka audiokníh, vyskúšala som zatiaľ len jednu a no, neviem ... ak nesadne hlas (myslím, ak nie je príjemný na ucho), nesadne poriadne ani tá kniha :) Ale pamätám si ešte, že ako malá som takto niektoré rozprávky počúvala! :)

    http://greycherry.blogspot.sk/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hovorila som skôr o tých ďalších a ďalších generáciách. Podľa mňa je dosť veľká pravdepodobnosť, že o 100 rokov bude percento tlačených kníh iba mizivé. Ak teda bude Zem ešte vôbec obývateľná, nedivila by som sa, kebyže nie. A na čítačky mám jednoducho svoj názor a nemám peniaze na to, aby som si kúpila nejakú nepotrebnú čítačku. Papierové knihy for the win. :D
      A s audioknihami súhlasím, dôležité je, aby sadol človeku hlas no. :)
      Charlotte.

      Odstrániť
  5. Já s tebou nesouhlasím. Z kvalitní čtečky nebolí oči a nic. Eknihy mají spoustu výhod. První jsem byla taky proti, ale eknihy mají vážně něco do sebe. Lepší táhnout na dovolenou 12 knih + další ve čtečce než 20 knih například. A rozhodně ušetřím. Více o výhodách mám ve svém článku na blogu kniha versus čtečka.
    Já tedy spíše odsuzuji audio. Knihy se mají skládat z písmenek a ne ze slov :)

    http://gabux-creativity.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Pekný názor, ale úprimne? Radšej by som si na dovolenku potiahla tých 12 kníh než čítačku. Možno som "staromódna" a nechápem túto dobu, ale tak to nik nezmení. Naozaj si pripadám so svojimi zásadami v tomto modernom svete ako stará baba a to mám iba 17. :D
      A audio? Je v tom isté kúzlo, prirovnala by som to ku Atramentovému srdcu. A boli tu skôr ako eknihy, dávno predtým, než e-knihy vôbec existovali. Dokonca aj pred internetom. :)
      Charlotte.

      Odstrániť
  6. Ano, ten pocit prázdna z nápadů na blog je všem známí! Každopádně já nefandím ani jedné z variant ač audiokniha se mi zdá lepší než E-kniha. Poslouchání je příjemné. Ale já raději upředňostňuji knihu před technologiíí. Nikdy mne nebaví číst knihu z mobilu nebo netebooku :)
    http://small-literaryworld.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja tiež uprednostňujem papierovú knihu pred audio a e-knihami, ale ak by som si mala vybrať len medzi týmito dvoma vymoženosťami, určite by som siahla po audioknihe. Je to praktickejšie a bolo to tu skôr než e-knihy, len vo forme kaziet a nahratých rozprávok. :)
      Charlotte.

      Odstrániť
  7. Pobavila som sa :D :D Nemyslím to v zlom, práve naopak, páči sa mi, ako vášnivo zastávaš papierové knihy :D Ja sa radí asi do skupiny tých, ktorým ani jedna z monžností nevadí. Samozrejme, navždy nr. 1 pre mňa budú klasické knihy s voňavými stranami, ktoré si môžem ohmatať, no proti e-knihám nič nemám, myslím, že je celkom fajn, že si môžem miesto tašky plnej kníh so sebou vziať jednu mini skrinku a mám ich tam, a že moja peňaženka nezaplače. A audioknihy sú super vec, keďže ja dosť cestujem a nie vždy dokážem vo vlaku/buse čítať, tak dať si do slúchatiek nejako príjemne narozprávaný príbeh je paráda :) -A.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Papierové knihy sú život! :D Ale nie, vážne, papierové knihy budú u mňa vždy tým najlepším a žiadne moderné technologické vymoženosti to nezmenia. Mám 17 a v poslednom čase si pripadám, že absolútne nechápem túto novú dobu, cítim sa tak staro. :D Peňaženka zaplače nad čítačkou ale. :D
      Audioknihy beriem, ak sú nahraté príjemným hlasom tak je to super, len škoda, že nie vždy sú narozprávané príjemne. :D
      Charlotte.

      Odstrániť

© knižné univerzum 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis