RECENZIA: Sarah J. Maas | Vrahyňa proti Pánovi pirátov & Vrahyňa a Liečiteľka

Rok vydania: 2016
Vydavateľstvo: Slovart
Počet strán: 128
Počet kapitol: 10 + 6
Hodnotenie Goodreads: 4,19/5 + 4,18/5
Väzba: brožovaná
Dva roky pred dejom románu Trón zo skla sa Celaena Sardothien ocitá na netypickej misii. Na jej konci pred ňou stojí ťažké rozhodnutie – uposlúchnuť príkaz svojho mecenáša, alebo riskovať vlastný život a spraviť to, čo je podľa nej správne.
*
Súčasťou slovenského vydania je aj bonusová poviedka Vrahyňa a Liečiteľka. Za jeden večer sa v živote najobývanejšej vrahyne dokáže zomlieť všeličo, a ak sa do toho zapletie liečiteľka so zabudnutou mágiou v krvi... dôsledky môžu byť nedozerné...

RECENZIA

Zdravím vás, drahí čitatelia! Pôvodne som vám ako tretí článok po našej obnovenej aktivite chcela priniesť buď recenziu na knihu od Francescy Zappie (what skloňovanie) s názvom, ktorý väčšina fanúšikov YOLi pozná, a síce titul Vymyslela som si ťa, alebo štvormesačný súhrn kníh čo mi stihli pribudnúť na poličke. Avšak, dnes ráno som si bola z našej miestnej pošty vybrať balíček z Martinusu obsahujúci tri knihy – dve novely k mojej druhej najobľúbenejšej fantasy ságy všetkých čias, Trón zo skla, a darček pre priateľa. Ten môžem v tomto článku spomenúť i napriek tomu, že ho bude s najväčšou pravdepodobnosťou čítať keďže on už veľmi dobre vie, čo na meniny dostane (týmto, samozrejme, zdravím!). Je to novinka z dielne Ikaru a tí vernejší čitatelia zaiste vedia, ako moc mám tú sériu rada. Nejedná sa o nič iné než záver postapokalyptickej trilógie Metro 2035ale o nej sa budeme baviť v niektorom z najbližších príspevkov odo mňa. V škole som mala iba tri hodiny a počas voľných som prečítala celú prvú novelu k Trónu zo sklaVrahyňu proti Pánovi pirátov.

Zvažovala som, či sa hneď vrhnúť na druhú, no s priateľom sme sa zhodli, že ak ju príliš rýchlo prečítam, budem zas ľutovať a preklínať svoju nedočkavosť a zvedavosť. V Česku síce niekedy teraz vyšiel tretí diel riadnej ságy, Zrodená z ohňa, ale my si, žiaľ, musíme počkať ešte vyše dvoch mesiacov. A ja svoju Celaenu Sardothien jednoducho milujem. Takže som si v konečnom dôsledku zvolila spísať recenziu na Vrahyňu číslo 1 a až potom sa vrhnúť na časť druhú. Aby som to zbytočne neobkecávala a neukrátila vás o váš bezpochyby cenný čas, vrhnime sa priamo na rozbor knižky samotnej. Ak by ste si ju chceli zakúpiť môžete využiť oficiálne stránky Slovartu, ale ja som sa rozhodla pre Martinus, kde spomínaná červená knižôčka stojí so zľavou presne 3,55€, pôvodná cena je potom tuším 3,99€. Ruku do ohňa za to však nedám, na to máme predsa Celaenu.

*°*°*°*°*°*°*

Príbeh najznámejšej nájomnej vrahyne s pozoruhodne nízkou vekovou číslicou, legendárnej Celaeny Sardothien, nás tentokrát zavedie späť v čase, konkrétne do udalostí spred dvoch rokov od súčasného diania v Tróne zo skla. Okrem zaujímavých krátkych poviedok zo života smrteľne nebezpečnej ostrej dýky sa dozvieme aj viac doteraz neodhalených vecí, zoznámime sa so životom v Sídle vrahov a jej majstrom a vychovávateľom, Arobynnom Hamelom, a ďalšími nájomnými vrahmi na čele so Samom, jej odvekým nepriateľom, dá sa povedať aj „konkurentom“.

Celaena sa so Samom vyberá na zdanlivo banálnu misiu do Zátoky Lebiek na Mŕtvych ostrovoch za nechválne známym Pánom pirátom. Vyslal ich Arobynn, ako inak, kvôli problému s mŕtvymi nájomnými vrahmi údajne zavraždenými jeho pirátmi. Malo to byť jednoduché, až príliš. Odovzdať list, schmatnúť peniaze za mŕtvych a o tri dni neskôr sa v pokoji odplaviť domov. Zdá sa však, že nič nemôže byť takto jednoduché pokiaľ sa jedná o slávnych nájomných vrahov. Trvá desať dní než doplávajú do Zátoky lebiek, no Celaenine očakávania sa úplne líšia od predošlých očakávaní. Žiadne majestátne domy a obrovská honosná vila Pána pirátov, iba hostinec, prašivé, špinavé ulice a kopec pirátov, ktorí sa väčšmi správajú ako divé zvery utrhnuté z mohutnej kovovej reťaze. Och, a ak sa už bavíme o reťaziach, nad celým mestom sa týči takzvaný Lodelom, ozrutná reťaz obklopujúca celé ústie zálivu v tvare obyčajnej podkovy. Visela tam už stáročia, zároveň bola tou najlepšou ochranou Mŕtvych ostrovov, keďže nedovoľovala žiadnym lodiam bez vedomia Pána pirátov vyplávať. Každú, čo sa o to pokúsila, narazila do lodelomu. A ak by náhodou lodelom nedokázal menšiu loďku zastaviť, stále sa na vás z vysokej veže dívali dva katapulty.

Rofle, vysoký pekný muž s opálenou pleťou v tých najlepších tridsiatych rokoch života, to je ten povestný a desivý Pán pirátov, vskutku obyčajný muž. Ak mohla byť Celaena z prostredia ešte viac sklamaná, bolo to vtedy keď zbadá jeho. Avšak, zároveň s prvým stretnutím zisťuje so svojim kolegom skryté stránky Arobynnovej misie, ktorá, ako sa zdá, vôbec nepočíta s kopami zlatiek na palube, ale kopou otrokov. Znechutená Celaena si ani tentokrát nedá povedať a rozhodne sa za každú cenu nájsť spôsob akým by mohla prekaziť celý zvrátený obchod. Je však na to sama a ochrana Zátoky Lebiek je príliš silná, až veľmi ničivá. Odváži sa vôbec vzoprieť rozkazu svojho majstra? Nuž, to už nechám na vás, milí čitatelia…

*°*°*°*°*°*°*

Prvé, čo ma na týchto novelách obecne prekvapilo, bola ich samotná existencia. Teda, aby sme si veci uviedli na pravú mieru – vedela som, že ich autorka napísala, no netušila som, že sa budú prekladať aj do slovenčiny ako taký malý dodatok. Neuveriteľne ma potešilo keď som zahliadla štyri fotky, štyri plánované dátumy vydania, štyri bonusové dodatky k tejto epickej ságe od Sarah Maas. Po druhé ma zaskočili farebné obaly, predpokladala som bielu s nádychom danej farby ako to býva pri hlavných knihách (hoci Slovart prerobil prvú časť a vytvoril druhé vydanie, kde sa nielenže opravilo zošuchávajúce sa písmo, ale pridalo sa aj červené pozadie na zadnú stranu). Za tretie, cena. Už-už som si pripravovala minimálne 10 eur za každú z nich, no ostala som bez slov. Iba štyri eurá za kus? Wau. Onedlho som aj pochopila prečo tomu tak je.

Novely k Trónu zo skla sú totiž o polovicu menšie než bežný formát. Ich veľkosť je skutočne maličká, dokonca aj môj telefón je len o tretinu menší než oni. Majú čosi okolo stovky strán s nie práve malým písmom. Nuž, áno, preto tá cena, ale ja sa, samozrejme, vôbec nesťažujem. Od pani Maasovej by som si pokojne prečítala aj To-do list, nežartujem. Ich povrch nie je hladký, hoci sa beztak šmýkajú z rúk a papier, z ktorého sú vyrobené nie je ten najkvalitnejší s akým som sa kedy stretla. Je možné, že to budete považovať za kritiku, no mýlite sa, presne takto mi to vyhovuje. Predné obálky nám ukazujú postavu Celaeny s dvomi dlhými mečmi, obecne je to titulná strana prvej z kníh a na všetkých zo štyroch noviel je obrázok rovnaký, bez rozdielu. Čo oceňujem a donekonečna sa s tým budem opakovať je to, ako je predná a zadná strana mierne zahnutá, aby zabránila poškodeniu bočnej väzby. Pri tak malej knihe to tak celkom účel nesplnilo keďže jedna ryha sa tam, žiaľ, zachovala, no je to stále super a omnoho lepšie než žiadna ochrana. Predná a zadná strana sa mi páčia aj zvnútra, tam sú tiež s červeným pozadím, na prednej sú obrázky všetkých štyroch noviel s klasickým a dobre známym heslom: „Prečítaj a podľahni.“ Stále sa s týmto tvrdením stotožňujem, podľahla som bez odporu a vôbec to neľutujem. Zadnú stránku zdobia doposiaľ tri časti hlavnej ságy, akiste viete a už som to aj spomínala, nechýba tam ani Zrodená z ohňa.

K vnútornej forme nemám čo vytknúť, edit je vykonaný perfektne a počas čítania mi udrela do očí iba jediná chybička, aj to bol len dĺžeň, ktorý nikoho nezaujíma, či? Stránky, pochopiteľne, voňajú za tlačou a drevom, moja obľúbená kombinácia. Občas si pripadám ako taký knihofil vzhľadom k tomu, že tie chudinky vkuse oňuchávam a som schopná si k jednej knihe čuchnúť aj niekoľkokrát (čítaj početne) za deň. Najnovšie to robím s Metrom 2035veď vyšlo z tlačiarní iba nedávno a doslova na mňa kričí: „Ja som nová kniha, ovoňaj ma! Voňaj ma stále!“ Ach, že sa vôbec proti takémuto vábeniu nedokážem racionálne ubrániť. (Nie som na drogách, keby to niekoho zaujímalo. Všetci knihomoli majú také isté problémy, dúfam.)

Od čítania ma okrem hlučných spolužiakov nevyrušovalo nič závažné, hlavne čo sa týka knihy. Preklad je zas raz spravený na výbornú, už po prvých vetách som bola neodvrátiteľne vtiahnutá do deja, Vrahyňa proti Pánovi pirátov ma pohltila, chytila do svojich silných spárov a nepustila až do poslednej stránky. Jediný, kto nám tento romantický vzťah kazil a nútil ma do prestávok, bola naša milá angličtinárka. Touto cestou zdravím, vôbec to nemyslím v zlom! Dialógy sa rinuli v prirodzenom tempe, nepôsobili umelo a ani nijak inak nenarúšali tok čítania a prevracanie stránok, vnútorných monológov tam síce bolo pomenej, no ani k nim, ani k opisom nemám čo povedať. Perfektná práca, Slovart, klaniam sa. Ostatne ako vždy.

Autorkin štýl písania ma dostáva zakaždým čo od nej niečo otvorím a pohrúžim sa do čítania. Neviem povedať čím je to spôsobené. Možno jej nadaním, možno mojou láskou pre našu nehynúcu neporaziteľnú hrdinku Celaenu. Možno kombináciou oboch týchto dôležitých aspektov, no Sarah Maas to vychádza. Uveriteľnosť je stále hlavnou položkou Trónu zo skla, žeriem jej každé jedno slovíčko, všetko, čo napíše. Ani pri tretej knihe som nenašla logické chyby a nedorozumenia. Začínam pochybovať o svojej vnímavosti, väčšinou v takto rozsiahlom svete a príbehu k nejakým chybičkám krásy dôjde, takže pokiaľ niečo prehliadam a vy ste si nelogické bludy všimli, hoďte mi to do komentárov, budem vám vďačná!

Dej naberá pozvoľnejší spád, hoci nás Maasová vtiahla priamo do stredu dejiska bez zbytočných obkecávačiek. Áno, zo začiatku som sa musela zorientovať, no netrvalo to viac než prvých pár strán. Potom sa aj príbeh upokojil a porozprával nám všetko po poriadku. Môže sa stať, že takéto poňatie deja niekoho unudí. Ja takýmto človekom nie som a k forme písania nemám ani len „ň“ čo vytknúť. Autorka nás prostredníctvom Celaeny a Sama zoznamuje s inými reáliami než v hlavnej línii príbehu, objavujeme nové kúsky dosiaľ nami neprebádanej Erilei a spoznávame rozličné klímy vo svete.

V prvej novele bol dej ľahko predvídateľný a narozdiel od poslednej Koruny z temnoty neprekvapila žiadnymi zvratmi. Skutočne, neboli žiadne nečakané, nič pričom by sa vám postavili vlasy na zátylku dupkom. Od prvých stránok druhej kapitoly čitateľ presne vie, do čoho sa púšťa a ako to skončí. Dokonca aj zápletka je viac než očividná. Očakávanie splnila Vrahyňa proti Pánovi pirátov dokonale, nemôžeme predsa autorke vyčítať, že sa do sto maličkých strán nevmestilo poriadne napätie.

Na začiatku som vám zabudla zmieniť jednu vec. Kniha obsahuje aj bonusovú poviedku o dĺžke asi tridsiatich strán s názvom Vrahyňa a liečiteľka. Vzhľadom k tomu, že sa jedná o bonus vám neprezradím nič bližšie, snáď len to, že to priamo nadväzuje na koniec prvej novelky, akurát s menším časovým posunom. Vrahyňa a liečiteľka je príjemnou jednohubkou po prvom dobrodružstve Celaeny, čosi ako prechod z prvej knihy do druhej. Tá nesie názov Vrahyňa v púšti, má tematickú oranžovožltú obálku a áno, je priamym a zrejme okamžitým pokračovaním Liečiteľky. Ešte som sa do čítania nepustila, to si nechávam až na večer po zverejnení tejto recenzie a návštevy priateľa. Bude to mojou krátkou „poviedkou“ na dobrú noc. Mimochodom, celý tento zákusok k Trónu zo skla sa dá zhltnúť za dve až tri hodinky čítania, takže je skvelou voľbou pre tých, čo sa chcú oboznámiť s Trónom zo skla, ale nemajú príliš čas zistiť, či za to populárna fantasy sága dnešných dní stojí.

Postavy sú kapitola sama o sebe a k nim sa pravdepodobne vždy vyjadrujem najradšej, hoci mi hrozí nebezpečenstvo rozpísania sa a unudenia vás k smrti. Pokúsim sa to skrátiť, hoci hlavných postáv bolo, hm, päť? Ak do toho zarátam aj liečiteľku z bonusu, áno.
Celaena Sardothien, moja najobľúbenejšia hrdinka všetkých čias. Mám ju radšej než Draca Malfoya z Harryho Pottera, to už je čo povedať! Skvelá, prefíkaná a neuveriteľne mladučká zároveň. My sme sa s ňou spoznali ako s dievčinou osemnásť až devätnásťročnou, no v novele sa s ňou stretávame ako so šestnásťročnou. Mladá a nevinná? To sotva! Už vtedy o nej vedel celý Adarlan a mal sa pred najhrozivejšou smrtonosnou dýkou na pozore. A už vtedy nik nemohol vidieť jej tvár a zistiť jej skutočný vek. Všetci ňou porazení by boli na smiech, statných a mocných mužov nemôže zložiť v podstate dievča v pubertálnom vývine! Preto svoju tvár na misiách skrývala po celý ten čas. Celý Adarlan sa triasol iba pri zmienke o jej mene, no málokto tušil, kto sa za tak frekventovane skloňovaným menom skrýva. Osem rokov tréningu, nástupníčka Arobynna v Sídle vrahov. Celaena má mnoho podôb, mnoho tvárí. Najdominantnejšou vlastnosťou mladšej slečny Sardothien bola samoľúbosť. Tá chodila ruka v ruke s namyslenosťou, no pod celou touto šarádou sa skrývala dievčina inteligentná, vzdelaná, s ladnými pohybmi a obratnosťou leva. Dômyselná a zmyselná, zároveň prefíkaná a istým spôsobom zraniteľná. Výbušná. Slov na charakteristiku podivuhodnej hlavnej hrdinky je množstvo a ako si môžete všimnúť, často si protirečia. Zrejme práve z toho dôvodu je Celaena mojim knižným vzorom, mojou osobnou hrdinkou. Sebavedomá, nepremožiteľná. Drzá malá žaba s nadľudskou krásou. Majestátne dielo Sarah J. Maas.

Sam. V prvej novele stoja síce na začiatku proti sebe, no v priebehu sa medzi nimi dvoma začne budovať čosi ako zvláštny druh priateľstva založený na vzájomnej pomoci. Niet pochýb, potrebujú sa navzájom nielen pri sabotovaní vlastnej misie, ale aj v bežnom živote. Sam je dôvtipný, chytrý mladý muž so štipkou humornosti a peknou tvárou, ktorú ukazuje svetu. Och, povedala by som, že je aj trochu zatrpknutý kvôli Celaene. Je predsa lepšia, jednotka, nástupníčka. Dievča čo ho zakaždým porazí. Žena akú nikdy nemôže prekonať nech sa akokoľvek snaží. Ich vzájomný vzťah sa pomaly rozvíja a trúfam si tvrdiť – u Sama sa už teraz prejavujú prvé žiarlivostné iskričky. Nebodaj zapália oheň aj v Sardothien? Uvidíme, som neskutočne zvedavá. Sam sa po prečítaní prvej novely stal oficiálne mojou treťou najobľúbenejšou postavou celej ságy hneď po Chaolovi, ak si na neho niekto z vás spomína. Má veľký potenciál a ja verím, že ešte v nasledujúcich častiach vystrčí rožky.
Rofle alias Pán pirátov. Jeden z najobávanejších ľudí, no mne neprišiel ani trochu hrozivý. Oplýval skrytou inteligenciou, tú možno množstvo ľudí mrknutím očka prehliadne pretože vyzerá dostatočne obyčajne, než aby sa oň ľudia zaujímali, no jeho inteligencia a vychytralosť je jeho zbraňou. Len ktovie, či bude dostatočne účinná proti žene čo je smrtonosná zbraň sama o sebe. Rofle mi prišiel normálny, navonok ničím výnimočný, dosť nevýrazná postava vzhľadom na úlohu, ktorú v knihe zohrával. Mal byť jednou z hlavných postáv, no vyskytoval sa tam menej než by sa mi páčilo. V tomto spravila autorka maličkú chybičku, nechala ho nedostatočne vyvinutého pre príbeh, ale my jej to odpustíme, však?
Arobynn… nemám tu veľa čo povedať, zohrával iba vedľajšiu a minimálnu úlohu, nezoznámili sme sa s ním dostatočne na to, aby som o ňom mohla písať a kritizovať jeho rozhodnutia. Ak už nič iné, tak je minimálne desivý.
Yrene aneb spomínaná liečiteľka. Síce by ste u nej živ mágiu hľadali ťažko, no mladučká slečna jej rázu má perspektívu do budúcnosti a možnosť sa zlepšovať. Nie som si istá či sa s ňou vo zvyšných troch dielach stretneme, ale bola by som rada keby sa tak stalo. Predsa len, vraví sa staré známe: „Ten svet je tak malý!“

A na záver? Určite ju môžem odporučiť všetkým fanúšikom Trónu zo skla a aj tým, ktorí ešte nemali tú česť zoznámiť sa s váženou Celaenou Sardothien a jej tajnými zbraňami. Nezaujatý divák o nič nepríde a aspoň ho novely uvedú do sveta Erilei a jeho diana, nebudú mu prezradené žiadne závažné udalosti hlavnej línie ságy a za štyri eurá sa rozhodne, či sa do čítania zvyšku pustí, alebo nie. Za mňa celú sériu odporúčam, je to jedna z najlepších sérii s akou som sa za posledný rok stretla.

• uveriteľnosť deja
  • rýchla jednohubka
  • skvelý dodatok k hlavnej ságe
  • človek má možnosť odhaliť tajné zákutia zo života najznámejšej nájomnej vrahyne
  • nové poznatky o Celaene samotnej
  • skvelá čitateľnosť, dej vás doslova vtiahne
  • nízka, no primeraná cena
  • tie obálky sa vám v knižničke jednoducho musia vynímať!
  • objavovanie nových zákutí Erilei
  • možnosť rozvíjania sa ďalších postáv

• Rofle mohol byť viac vyvinutý
  • … táto kolónka viac v tejto recenzii nemá zmysel…

Ach, a čo vy? Dúfam, že sa máte fajn a užívate si viac-menej pekného jarného počasia. Už ste čítali sériu Trón zo skla a novely k nej vydané? Ako sa vám páči naša nechválne známa Celaena? Podeľte sa o vaše názory do komentárov, zároveň ma poteší aj konštruktívna kritika, čo by som mohla v recenziách zmeniť, aby som ich posunula na vyšší level? Za každý komentár a vyjadrenie vám vopred ďakujem. To vy ma posúvate ďalej a dodávate mi motiváciu. Ďakujem.
A.